Bussen HTM op Den Haag Centraal (foto: HTM)

Stadsvervoerders ondertekenen oproep binnenstedelijke woningbouw

De drie stadsvervoerders HTM, RET en GVB hebben zich achter een oproep aan de formerende partijen geschaard om nu echt werk te maken van binnenstedelijke woningbouw. Dit gaat namelijk samen met een schaalsprong in OV-infrastructuur, al moet daar dan wel voldoende geld voor worden uitgetrokken door het nieuwe kabinet.

Naast de drie vervoerders is de oproep ondertekend door zestien grote steden, de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht en de Fietsersbond. De steden willen met het nieuwe kabinet afspraken maken over het aantal te bouwen woningen en onder meer de benodigde extra investeringen in mobiliteit die daarmee samengaat. Om te bouwen aan ‘de stad van de toekomst’ is volgens de partijen een niet eerder vertoonde, forse investering nodig woningbouw, duurzame mobiliteit, groen, energietransitie en klimaat.

Groter draagvlak voor OV

Binnenstedelijk bouwen leidt tot duurzamer mobiliteitsgedrag, zo staat betoogd in het begeleidende rapport. Het aantal verplaatsingen per vervoerswijze in Nederland en de lengte daarvan zijn namelijk sterk afhankelijk van de mate van stedelijkheid. Binnenstedelijke ontwikkeling en concentratie van woningbouw en arbeidsplaatsen leidt volgens de partijen onder meer tot een groter draagvlak voor het OV en meer gebruik van actieve vormen van mobiliteit.

Aan dit vooruitzicht wordt wel de voorwaarde verbonden dat het mobiliteitsaanbod aansluit op de veranderende vraag. En dat vraagt om gerichte investeringen in de OV- en fietsinfrastructuur, luidt de oproep aan het toekomstige kabinet. De verschillende partijen, waaronder de stadsvervoerder, pleiten al geruime tijd om geld vrij te maken voor een OV-schaalsprong. Volgens RET-directeur Maurice Unck zijn investeringen in infrastructuur te lang achtergebleven bij de bevolkingsgroei. “Dat kan zo niet langer. De plannen liggen er al jaren, het is tijd voor een ambitieuze investeringsagenda zodat we deze eindelijk kunnen uitvoeren.”

Lees ook: ‘Groeifonds dreigt ten onrechte gaten uit Mobiliteitsfonds te dichten’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

4 reacties op “Stadsvervoerders ondertekenen oproep binnenstedelijke woningbouw”

Pat Rick|15.10.21|18:15

Verdichting zoals bij Havenstad, 70.000 woningen+bedrijvigheid moet zeer goed OV krijgen. Men twijfelt of het wel een metrostation zal krijgen en laat mensen daar liever 1,5 km lopen naar Isolatorweg. Dan kopen ze liever een auto. Denk integraal en ga niet (financieel) sub-optimaliseren. Verdichting+metro kunnen zorgen voor een autoloze lifestyle. Kijk naar Londen. Daar stopt men 20 miljard in 1 nieuwe metrolijn, gelijk het groeifonds dat loopt te zeuren of doortrekkken N/Z-lijn wel rendabel is.

Pat Rick|15.10.21|18:15

Terwijl dat laatste een no-brainer is. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/sky-train aansluiting. Diep triest, zeker als de Schipholtunnels het laten afweten. Metro moet de METROpoolregio onstluiten tussen Zandvoort en Almere, tussen Zaanstad en Hoofddorp. Dan stappen mensen uit hun auto, en wordt de A’dam beter bereikbaar. En krijg je ook meer economische activiteit. De ombouw van de Hoekse Lijn heeft dat al bewezen, en de lessen kunnen helpen voor de lijn naar Zandvoort.

Pat Rick|15.10.21|18:16

Het voorbeeld voor Havenstad moet Nordhavn zijn in Kopenhagen, voor 50.000 woningen en bedrijven. Goed ontsloten door OV, eigen metro, met goede architectuur. Waarom kan men niet Remko Koolhaas of een andere vermaarde architect vragen om dit te ontwerpen? En dan zorgen dat een goede metroaansluiting krijgt, bijvoorbeeld op een nog te bouwen metrolijn naar Zaanstad? Het zou goed zijn om die eerst te bouwen en dan pas Havenstad zodat je geen/minder inpassingsproblemen hebt.

Pat Rick|15.10.21|18:17

Probleem is ook dat projectontwikkelaars graag de greenfieldlocaties ontwikkelen. Zo staan ze te springen om de Rijnenburgpolder (tussen de A2 en A12) vol te bouwen zoals Leidsche Rijn, dat eigenlijk een tramlijn had moeten krijgen. Snel bouwen en verdienen, terwijl de OV-problematiek naar de gemeente wordt afgeschoven. En die had het binnenhavengebied en het defensieterrein moeten verdichten (ipv relatieve laagbouw. Eigenlijk alleen maar hoogbouw tussen Utrecht CS en het Amsterdam-Rijnkanaal

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.