
Rotterdams consortium hervat selectie leverancier voor pilot met zelfrijdende airportshuttle
Stadsvervoerder RET en zes andere partijen gaan opnieuw op zoek naar een leverancier voor zelfrijdende voertuigen die in eerste instantie als pilot moeten gaan rijden tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport. Door corona heeft het project een tijd stilgelegen. De procedure is nu weer gestart met een publicatie op aanbestedingsplatform TenderNed.
Met de pilot willen alle consortiumpartners ervaring opdoen met automatisch rijden. Een groot deel van de route tussen metrostation Meijersplein en de luchthaven zullen de voertuigen met passagiers op de openbare weg rijden tussen het reguliere verkeer. De shuttles krijgen wel een steward aan boord. Tijdens de pilot zal de rol van de steward geleidelijk verschuiven van bestuurder naar gastheer. De proef duurt minimaal twee jaar.
Begin 2024 de weg op
Na de selectie- en gunningsfase duurt het nog tot begin 2024 voordat de voertuigen de weg op kunnen, mits de procedure een geschikte leverancier oplevert. Tijdens de pilot neemt het niveau van automatisch rijden. Als de proef slaagt gaan de zelfrijdende voertuigen standaard voorzien in het vervoer tussen het vliegveld en metrostation Meijersplein.
Haagse Shuttle wordt vervoerder en hoofdaannemer in het project met de naam MARTHA. De RET levert personeel voor de voertuigen. Tijdens de proef rijden shuttles parallel aan de lijndienst. In Den Haag rijdt al een zelfrijdende minibus, de HagaShuttle, tussen de OV-halte Leyenburg en de hoofdingang van het HagaZiekenhuis.
Lees ook
Airportshuttle naar Rotterdam The Hague Airport in 2020 zelfrijdend
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?