Vattenfall

Wat is de toekomstbestendige laadinfrastructuur voor het openbaar vervoer?

Elektrisch laadstation voor de Mercedes-Benz eCitaro met volledig elektrische aandrijving in de busfabriek in Mannheim. Foto: Daimler Buses

E-mobiliteit is de snelstgroeiende industrie en de transitie naar elektrische voertuigen wordt ook in het Nederlandse openbaar vervoer steeds vaker gemaakt. Naarmate steeds meer elektrische voertuigen rondrijden, is er behoefte aan een snellere betrouwbaardere en sterkere laadinfrastructuur. Download hier het gratis whitepaper over het Power-as-a-Service-model van Vattenfall en lees alles over toekomst bestendige laadinfrastructuur.

De voornaamste reden voor terughoudendheid om over te schakelen van fossiele brandstoffen naar batterijvermogen is de angst dat voertuigen niet opgeladen kunnen worden en ze daardoor onbruikbaar zijn, blijkt uit een opiniepeiling. Het whitepaper van Vattenfall omschrijft precies hoe laadinfrastructuur wel betrouwbaar en toekomstbestendig kan zijn.

In het papers is te lezen hoe elektrische laadinfrastructuur slim en schaalbaar gemaakt kan worden. Ook legt het paper uit wat de operationele eisen zijn die gesteld worden aan de laadinfrastructuur van elektrische wagenparken. Daarnaast komt ook het transitieproces naar een batterijaangedreven wagenpark aan bod. Tot slot omschrijft het paper de opties voor het bezitten en exploiteren van een laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.

Download hier het whitepaper van Vattenfall.

Auteur: Sander van Vliet

3 reacties op “Wat is de toekomstbestendige laadinfrastructuur voor het openbaar vervoer?”

Jaap Koole|06.09.22|14:29

Wellicht een oplossing: Een aanhangwagen achter een bus of tram of trein, die mooi gestroomlijnd is, en er mooi uitziet…
Je kunt ze volcontinu opladen op elk moment van de dag. Bijvoorbeeld ook rekening houdend met de prijs in die oplaaduren. Zorg dat er steeds voldoende aanhangbatterijen staan. Technisch hoeven ze niet complex dus niet duur te zijn. Batterijen en een eenvoudige aanhanger.

Jaap Koole|06.09.22|14:30

Een aanhangbatterij die bijna leeg is kun je als chauffeur of machinist op verschillende eenvoudig in te richten wissel-plekken neerzetten. Bij de remises, op de eindpunten, maar eigenlijk wel overal. Anderen verzamelen ze met een ophaal-truck en brengen ze naar een oplaadpunt. Of maak oplaadpunten overal.
Afkoppelen, en aankoppelen, dat zou in een minuut gebeurt kunnen zijn.

Jaap Koole|06.09.22|14:30

Zo kun je dus vele vormen van energie gebruiken om je batterijen op te laden: Het stroomnet, generatoren op classic fuel.

Wellicht is een aanhanger met waterstoftanks mogelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.