Ministerie ziet niets in terugdraaien aanbestedingen ov

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ziet niets in het terugdraaien van aanbestedingen van het openbaar vervoer in de grote steden. PvdA, D66, GroenLinks en de SP hebben hiertoe een wetsvoorstel ingediend. Het terugdraaien van de concessie zou flinke schadeclaims tot gevolg hebben en contraproductief werken.

PvdA D66, GroenLinks en de SP hopen op de steun van de PVV om het wetsvoorstel er door te krijgen. In dat geval zouden alle aanbsetdingen van het openbaar vervoer in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam opnieuw tegen het licht worden gehouden. De partijen willen dat de gemeenten zelf mogen beslissen of ze het openbaar vervoer willen aanbesteden of niet.

Stellingen

Het ministerie van Infrastructuur en milieu is niet onder de indruk van het wetsvoorstel.”Het lijkt er zeer op dat partijen nu al hun stellingen innemen voor de verkiezingen. Het terugdraaien van bestaande aanbestedingen zal alleen al juridisch een heel probleem worden. Misschien is het beter de verkiezingen in september af te wachten”, aldus woordvoerder Sjirk Kuijper van het ministerie.

Bijkomend probleem is de stroom aan schadeclaims die van de huidige vervoerders worden verwacht, mochten de aanbestedingen worden teruggedraaid.

Concessies

In Rotterdam en Den Haag zijn de procedures van de aanbesteding van het busvervoer al begonnen. De concessie voor het metro- en tramverkeer in Rotterdam en Den Haag moet uiterlijk in 2017 zijn gegund. In Amsterdam ligt de deadline op 15 september 2013: dan moeten het bus-, tram- en metroverkeer zijn aanbesteed. In Utrecht moet per december 2013 het proces achter de rug zijn.

De verplichte aanbesteding heeft volgens het demissionair kabinet als doelstelling goedkoper en efficiënter openbaar vervoer. Een doelstelling die door  de RET, GVB, HTM  en de betrokken gemeenten danig wordt bestreden.

 

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.