‘Gemeenten vinden OV enorm belangrijk…zeggen ze’ (column)

COLUMN – Gemeenten hebben vaak de mond vol over hoe belangrijk het Openbaar Vervoer is voor hun stad. Mooi geblaft, maar de praktijk laat echter een iets minder fraai beeld zien. We schakelen over naar Amsterdam.

Daar werd onlangs het tramspoor door de Utrechtsestraat weer in gebruik genomen. “Maanden eerder dan gepland,” kraaide de gemeentelijke publiciteitsmachine. Om je dood te schamen. In plaats van zo’n anderhalf jaar, duurde de stremming van de Utrechtsestraat zo ongeveer het dubbele.

Allerlei werkzaamheden waren uitgelopen. Door rommelende aannemers, slecht toezicht door de toezichthoudende gemeentedienst en meer van dat fraais. Een treurige vertoning.

Zwaar bekocht

Een ander voorbeeld. De Ferdinand Bolstraat is afgesloten voor trams. Dat zou twee jaar duren, in verband met de metrobouw aldaar. Gezien de relatief korte looptijd heb ik mij nooit hard willen maken voor een vervangend tramspoor via de naburige Hobbemakade, want zelfs ik als belangenbehartiger voor reizigers wil niet altijd het onderste uit de kan.

Inmiddels is de Ferdinand Bolstraat zo’n tien jaar gestremd en voel ik mij zwaar bekocht, net als al die gedupeerde reizigers, uiteraard.

Blamage

Of de metrotunnel tussen het Centraal Station en Amstel. Zomer na zomer buiten gebruik. Wegens werkzaamheden die niet doorgaan, die uitlopen, die zijn stilgelegd. En een vuistdik dossier met de uitslag van een politieonderzoek naar clandestien zagen en boren in asbest op ondergrondse metrostations is doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie.

Deze blamages, waardoor OV-reizigers via hoogst eigenaardige routes moeten omrijden, en sinds de komst van de OV-chipkaart daar in bepaalde gevallen zelfs extra voor moeten betalen, vinden allemaal plaats onder auspiciën van het Amsterdamse gemeentebestuur. U weet wel, dat gemeentebestuur dat zo enorm veel waarde aan het OV zegt toe te kennen.

Aanbesteding

Ook in Amsterdam worden zo nu en dan verhitte discussies gevoerd over de vraag of aanbesteden van het stedelijke OV wel of niet in het belang is van de reiziger. Eigenlijk is dat een onzindiscussie. De slechte wijze waarop Amsterdam zijn rol als wegbeheerder en infra-leverancier invult is minimaal net zo slecht voor het OV, als de slechtste uitkomst bij een al dan niet afgeblazen aanbesteding.

Zolang het Amsterdamse gemeentebestuur zich dit niet ten volle realiseert en er wat aan doet, zal het OV nooit de succesfactor worden die wij eigenlijk willen dat die zou zijn…

Rikus Spithorst is partner bij de Maatschappij Voor Beter OV

www.voorbeterov.nl

Rikus Spithorst Maatschappij Voor Beter OV

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Gemeenten vinden OV enorm belangrijk…zeggen ze’ (column)”

Tom Hamhuis|09.08.12|18:37

Wat je schrijft is volkomen juist. Het beschrijft helaas slechts, een deel, van het topje, van de ijsberg. Ik word er vaak verdrietig van te zien hoeveel geldt er wordt verkwist en hoe gering het ambitieniveau is. Sterker, van enige ambitie of niveau is geen sprake.