NS ontwijkt belasting met lucratieve Ierlandroute

ns trein

De NS weet sinds 1999 de Nederlandse belasting te ontwijken via een dochteronderneming die in Ierland is gevestigd. In totaal zou de schatkist op deze manier 250 miljoen euro zijn misgelopen. De NS zegt de financiële omleiding uit concurrentie-overwegingen te hebben opgezet en niets illegaals te hebben ondernomen.

Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat de NS sinds 1998 voor 1,7 miljard euro aan treinmaterieel ingekocht via haar Ierse dochterbedrijf NS Financial Services. Het gaat daarbij vrijwel uitsluitend om materieel dat op het Nederlandse spoor rijdt: van sprinters en intercity’s tot de nieuwe V250’s die binnenkort over de hogesnelheidslijn gaan rijden.

NS Financial Services wordt bestuurd door de financiële topman van NS en door diverse Ierse en Nederlandse specialisten in belastingroutes. Het bedrijf verhuurt de op papier Ierse treinen aan NS in Nederland, zonder dat de treinen ooit in Ierland hebben gereden. Het voornaamste doel van de belastingroute is het drukken van de winstbelasting die NS moet betalen.

Ierland

In Ierland hebben de spoorwegen de laatste jaren gemiddeld 9 procent belasting betaald, zo blijkt uit het onderzoek van de Volkskrant. In Nederland zou NS 25 procent belasting hebben moeten afdragen over de winst op het verhuren van de treinen, bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. In totaal bedroeg de winst van de Ierse NS-dochter tussen 1999 en 2011 circa 1 miljard euro.

De constructie is opmerkelijk. NS is als staatsbedrijf volledig eigendom van het ministerie van Financiën. De Nederlandse belastingdienst, ook onderdeel van Financiën, loopt als gevolg van de belastingroute grote bedragen mis. Een deel van dat geld komt weer terug naar de schatkist; NS keert de winst die het bedrijf maakt als dividend uit aan het Rijk.

De NS heeft de laatste jaren gemiddeld 9 procent belasting betaald in Ierland. In totaal heeft de belastingroute de Ierse schatkist 94 miljoen euro opgeleverd, aldus de NS.

Schandalig

Volgens de ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Financiën staat het bedrijven ‘in beginsel vrij om in het buitenland activiteiten te verrichten’. Daar hoort dan ook bij dat in het buitenland belasting wordt betaald. De NS doet dan ook niets onwettigs, aldus de ministeries.

Politieke partijen vinden dat de NS als staatsbedrijf het goede voorbeeld moet geven. CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma noemt de constructie een gebrek aan moraal. Diederik Samsom noemt het een bizarre constructie en SP-Kamerlid Farshad Bashir noemt de werkwijze van de NS schandalig en onacceptabel.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.