Veolia-directeur Manu Lageirse

‘Vervoerders aandeelhouder van TLS maken slecht idee’

Het is onverstandig om alle vervoerders aandeelhouder te maken van Trans Link Systems (TLS). Daarmee lopen de vervoerders te grote financiële risico’s en die worden later doorberekend in de prijzen van de kaartjes. Dat zegt Veolia-directeur Manu Lageirse. Hij reageert daarmee op het voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld om alle vervoerders aandeelhouder te maken van de exploitant van de OV-chipkaart.



De aandeelhouders van TLS zijn op dit moment de NS (68,75 procent), HTM, GVB en RET. De staatssecretaris wil dat de andere vervoerders zoals Arriva, Veolia en Connexxion ook aandeelhouder worden. Dat zei zij donderdag tijdens een Tweede Kamerdebat over de OV-chipkaart.

Transparante marktverhoudingen

Op die manier worden volgens haar “monopolistische beheersactiviteiten gescheiden van marktactiviteiten”. Dit zou voor eerlijke en transparante marktverhoudingen moeten zorgen in het voordeel van de reiziger.

Lageirse: “Het is beter als de OV-chipkaart wordt uitbesteed aan een grote dienstverlener die risico’s kan spreiden. Als alle vervoerders aandeelhouder worden van TLS en TLS blijft daarbij een kostenpost van ons allen, dan worden de financiële tegenvallers van TLS straks doorberekend in de prijzen van de kaartjes.” De staatssecretaris zei tijdens het Kamerdebat van donderdag dat zij er geen voorstander van is om dit uit te besteden aan een andere partij.

Betaalkaarten

Een externe dienstverlener die een echte leverancier is voor de sector is volgens Lageirse hier meer geschikt voor omdat deze partij meer ervaring heeft met betaalkaarten dan TLS. “Als er morgen iets fout gaat met bijvoorbeeld fraudegevoeligheid, dan zijn wij als aandeelhouder allemaal de pineut en uiteindelijk betaalt de reiziger.”

Het uitbesteden van de OV-chipkaart aan een andere partij zou ook voor een betere service voor de reiziger kunnen zorgen. “De cyclus om een vervangende kaart aan te vragen duurt veel te lang. Bij VISA heb je een kaart binnen twee dagen.” Op de site van de OV-chipkaart staat dat reizigers binnen zeven werkdagen een nieuwe kaart ontvangen. Mansveld zei tijdens het Kamerdebat deze wachttijd aanvaardbaar te vinden.

Herpositionering

De herpositionering van TLS is een van de maatregelen die zij wil nemen om de problemen met de OV-chipkaart het hoofd te bieden.

De Tweede Kamer steunt het voorstel van Mansveld om meer regie te nemen over de invoering van de OV-chipkaart. 

De verschillende vervoerders zoals NS, Arriva, Veolia en Connexxion moeten zo veel mogelijk samenwerken en zelfregulering toepassen. Als dat niet goed gaat en het een landelijk effect heeft, dan wil de staatssecretaris kunnen ingrijpen.

Permanente Structuur

Er wordt nog voor de zomer een Permanente Strucuur (PS) ingericht. In deze overlegstructuur hebben rijk, provincies, stadsregio’s en vervoersbedrijven zitting. De PS werkt met bindende besluitvorming. 

Een roep om bevoegdheden bij de provincies en stadsregio’s terug te draaien kreeg geen Kamermeerderheid.

Lageirse vindt het een hele goede oplossing om in de toekomst landelijk knopen door te kunnen hakken en is blij dat de staatssecretaris hier voortvarend in handelt.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Vervoerders aandeelhouder van TLS maken slecht idee’”

Arjen Jaarsma|01.03.13|23:01

Manu Lagairse heeft een heel goed punt. Als je ook maar 1x iets ingewikkelds hebt meegemaak met je OV-chipkaart (verkeerd doorgegeven verhuizing, kaart kwijt, verandering rekeningnummer) realiseer je je hoe niet-uitgerust TLS hiervoor is. Bij je bank, VISA maar ook bijvoorbeeld bij de Bijenkorf klantenkaart gaan de processen veel beter. Het beheer van alles rondom de OV-chipkaart hoort inderdaad bij een in betaalkaarten gespecialiseerd bedrijf te liggen, niet bij de vervoerbedrijven!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.