MRDH: geen geld meer om te investeren in OV

Momenteel gaat 80 tot 90 procent van het investeringsgeld voor het openbaar vervoer in Rotterdam en Den Haag naar onderhoud. Daarmee blijft nauwelijks geld over voor nieuwe investeringen, terwijl die wel nodig zijn om de knelpunten in de Randstad op te lossen. “We slagen er door onze beperkte portemonnee niet in om die knelpunten nu al op de juiste manier aan te pakken”, aldus Christel Mourik, directeur OV bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Mourik en HTM-directeur Jaap Bierman luidden vorige week de noodklok over het gebrek aan geld voor investeringen in de Randstad op het OV Debat in Utrecht. “We proberen de sense of urgency te vergroten en het Regeerakkoord en de politieke partijen te beïnvloeden, omdat er – veel meer dan nu het geval is – aandacht nodig is voor mobiliteit”, stelde Bierman.

Bevolkingsgroei

De meeste voorspellende modellen geven aan dat de bevolking in de Randstad de komende tien tot twintig jaar fors zal groeien. Dit vereist om te voorkomen dat de steden zullen gaan vastlopen. Zonder extra geld is de verwachting dat ook het OV scheef zal gaan lopen. “De urgentie uit zich bij mij in de begroting: ik heb eigenlijk geen geld meer om te investeren”, vertelde Mourik.

Momenteel wordt nog gewerkt aan de ombouw van de Hoekse Lijn, maar dat is het laatste grote project voor de vervoersautoriteit. Mourik: “Dat is betreurenswaardig. Al het geld zit simpelweg in beheer en onderhoud van onze infrastructuur. Ik lig wakker van de vraag of we onze ambitie en de beelden om de Randstad bereikbaar te houden wel omgezet krijgen in daden.”

Mobiliteitsprobleem

Die druk wordt ook door de HTM gevoeld en bindt de twee partijen. “Onze zorg is nu onvoldoende sense of urgency en de naïviteit in Nederland voor het mobiliteitsprobleem”, onderstreepte Bierman het pleidooi van Mourik. Daarom werken de twee partijen nu samen aan oplossingen om toch meer geld te krijgen voor het OV. Dit doen ze via een lobby voor extra geld richting het Rijk, maar ook wordt al gekeken of er privaat geld beschikbaar is om in het OV te investeren.

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “MRDH: geen geld meer om te investeren in OV”

Chris de Goede|12.12.17|16:21

Weer alle aandacht voor het vervoer in West-Nederland. In N-en O-Nederland loopt het helemaal vast.Een treinreis in de spits van Zwolle naar Groningen betekend 54 minuten staan. Bij een storing tussen Zwolle en Meppel is heel Noord Nederland verstoken van treinverbindingen Van Twente naar Groningen is geen rechtstreekse verbinding en bij Emmen houdt alles op. Steun de petitie http://www.spoorverbinding van Almelo naar Groningen.nl (via Emmen).

Chris de Goede,voorzitter http://www.reizigersverenigingALMA.nl

Teko Salverda|06.12.17|22:21

Allicht dat er geen extra geld voor het OV ter beschikking wordt gesteld. De Rotterdamse Baan kost al genoeg. En deze is absoluut nodig om meer verkeer aan te trekken en dit in Den Haag te laten vastlopen.

Teko Salverda|06.12.17|22:19

Allicht dat er geen extra geld ter beschikking wordt gesteld. Weet je wel wat die Rotterdamse Baan kost? En die is absoluut nodig om nog meer verkeer naar Den Haag te voeren, en het aldaar te laten vastlopen.

Camille Kreemers|06.12.17|08:33

het probleem hiermee is dat als ze het inzien, het te laat is om snel maatregelen te nemen. Een spoortraject aanpassen kost in het platteland al jaren, laat staan als iemand door de randstad wil investeren.

Ibo De Joode|05.12.17|13:08

Dat geldt dan voor het stads- en streekvervoer. Mee eens. Voor het landelijk en regionaal railvervoer valt het mij alleszins mee. Als ik kijk naar ProRail, NS, Arriva cs wordt er toch aardig wat geinvesteerd. Toch denk ik dat de politiek op termijn, even geduld dus, wel zal inzien dat alleen meer asfalt in onze metropool niet helpt om de verkeersinfarcten op te lossen.

Henk Angenent|05.12.17|11:59

“Onze zorg is nu onvoldoende sense of urgency en de naïviteit in Nederland voor het mobiliteitsprobleem”. Nee hoor, dat is het niet. Nederland heeft al decennia rechtse ministers voor verkeer. Die denken bij mobiliteit vooral aan auto’s en asfalt. MRDH mag nog blij zijn dat er geld voor onderhoud is. Elders in het land wordt het streekvervoer compleet wegbezuinigd en vervangen door belbusjes met vrijwilligers…