Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris spreekt tijdens RailTech over internationaal treinreizen

Hoewel het aantal internationale treinreizigers in de afgelopen jaren is toegenomen, gaat dit volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat nog niet snel genoeg. De bewindsvrouw geeft op woensdag 27 maart op RailTech Europe haar visie over internationaal treinreizen en gaat met de internationale spoorsector in gesprek over hoe verdergaande stappen kunnen worden gemaakt om reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen.

Ze doet dat voorafgaand aan een debat over Internationaal Treinreizen als onderdeel van RailTech Europe, waar onder anderen bestuurslid Arriën Kruyt van de European Passengers Federation (EPF) en Jacco van der Tak, directeur stakeholder- en Concessiemanagement van NS aan deelnemen.

Van Veldhoven spreekt op woensdag 27 maart ook tijdens een congres over Energiezuinig rijden op het Spoor. Daarbij vertelt ze over de speerpunten van het ministerie op het gebied van duurzaamheid.

Internationale samenwerking

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt met verschillende overheden, spoorondernemingen en andere belanghebbenden samen om de snelheid en frequentie van diverse internationale spoortrajecten verder te verbeteren voor de reiziger. Daardoor zijn er in de afgelopen jaren al diverse stappen gemaakt in het verbeteren van het kort grensoverschrijdend spoorvervoer, zoals de komst van de snelle verbindingen met Londen en Parijs en de regionale verbindingen tussen Arnhem-Düsseldorf, Hengelo-Bielefeld en Groningen-Bremen (Wunderline). Het ministerie ziet de regionale verbindingen met name als vervanger van de auto.

Voor de lange en snellere grensoverschrijdende verbindingen kunnen reizigers de hogesnelheidstreinen Thalys naar België en Parijs of de ICE met bestemmingen in Duitsland en Zwitserland nemen. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven kunnen juist deze verbindingen ervoor zorgen dat reizigers de trein boven het vliegtuig verkiezen. Dat geldt ook voor de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn die nu nog zes uur duurt. “Het realiseren van korte en lange internationale verbindingen is niet gemakkelijk mede door de vele betrokken partijen en technieken over de landsgrenzen heen. De situatie is op sommige verbindingen dan ook niet ideaal, denk aan frequentie en snelheid.”

Optimaliseren verbindingen

Het ministerie werkt de komende jaren met overheden in het buitenland en de internationale spoorsector samen aan het optimaliseren van verschillende grensoverschrijdende verbindingen. Daarbij gaat het om het sneller maken van de verbindingen en het verhogen van de frequentie maar ook in het verbeteren van de diverse ticketsystemen.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft vorig jaar in opdracht van het ministerie van IenW een onderzoek gedaan naar 20 luchthavens bij 13 steden binnen een straal van 800 kilometer van Amsterdam om te kijken of deze vervangen kunnen worden door een railverbinding.

Uit deze studie blijkt dat Londen, Parijs, Frankfurt, Düsseldorf en Brussel in aanmerking komen voor een internationale spoorverbinding. Op basis van dit onderzoek heeft staatssecretaris Van Veldhoven als persoonlijke ambitie gesteld om de komende jaren twee miljoen vliegreizen door treinreizen te vervangen. Dit staat gelijk aan 11 procent van het aantal reizen naar de 13 belangrijkste bestemmingen binnen de 800 kilometer van Amsterdam.

Logische keuze

Jacco van der Tak, directeur stakeholder- en Concessiemanagement van NS, stelt dat de trein voor de reiziger de logische keuze moet worden “voor het verbinden van steden en regio’s in Europa tot 700 kilometer”. “Dit moet duurzaam, zorgeloos en comfortabel gebeuren. Dat is niet van de een op andere dag gerealiseerd, maar is meer dan de moeite waard hier hard samen aan te werken!”

Naast verduurzaming zijn er nog tal van andere voordelen aan het reizen per spoor, vult Arriën Kruyt van de de European Passengers Federation aan. “Het reizen met een internationale trein is ontspannend. Een treinreiziger ontmoet geen files op de weg en op de stations zijn geen veiligheidscontroles. Een trein biedt alle ruimte om te werken of te lezen en je mag zoveel bagage meenemen als je wilt.”

Registreren

Beide presentaties van de staatssecretaris zijn vrij toegankelijk. U kunt zich voor deze onderdelen registreren door op de volgende pagina te filteren op woensdag 27 maart, de bijeenkomsten te selecteren en op ‘Bijwonen’ te klikken: https://events.railtech.com/europe2019/workshops/.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Staatssecretaris spreekt tijdens RailTech over internationaal treinreizen”

Pat Rick|14.03.19|16:47

Realisme daalt in bij de staatssecretaris, want nu zijn er maar een paar steden geschikt om vluchten te vervangen, waarvan de meeste al een HSL-spoorverbinding hebben met AMS. Om deze uit te bouwen moet Schiphol een metro krijgen. De Schipholtunnel zit al tegen zijn max en je kunt HSL reizigers niet vragen om overstappen op de stoptrein op Zuid.

Metro tussen Hoofddorp, Amsterdam, Zaanstad zal ook veel CO2 lokaal besparen, ook omdat het aantal files op de A4, A5, A7/A8, A10 fel zal verminderen

Pat Rick|14.03.19|16:47

Metro zal A’dam verbinden met de voorsteden en een echte metropool maken. Volgens een goed en realistisch artikel staat dat op de website van de Belgisch-Nederlandse nationale omroep VRT.be is het alleen zinvol om HSL te laten rijden tussen de metropolen: “Wat als… we allemaal de trein zouden nemen in plaats van het vliegtuig?” van 7 maart.

De auteur wijst ook op de capaciteitsproblematiek van het spoor: trein is dan een alternatief als er ook capaciteit is.

kees boer|23.03.19|22:40

Dat lijkt aardig maar kijk ook eens naar kortere afstanden en er moet een veel aantrekkelijker tariefsysteem komen in het grensoverschrijdend vervoer;voorbeeld Roosendaal grens- Essen rond 9 Euro dat lijkt nergens op;in dit geval zou het Belgisch tarief moeten gelden tot Roosendaal en ook de sneltrein Namen _essen zou moeten worden doorgetrokken tot Roosendaal en beide treinseries aldaar behandelen op spoor 1 zodat gescheiden exploitatie met de NS mogelijk is

kees boer|23.03.19|22:48

Vervolg: Wanneer vind de doortrek plaats van Hamont tot Weert ? In laatstgenoemde is er nog ruimte voor een apart perron zodat een gescheiden exploitatie met de NS treinen kan plaatsvinden ; voor een verbinding met Aken zie ik ook wel in verbinding Eindhoven – Heerlen – Aken _ Düren- Keulen gezien ook de Duitsers zelf ook een snelle trein willen tussen Aken en Keulen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.