Bus van De Lijn

De Lijn-topman: meer concurrentie in Vlaamse OV

Bron: inge

De Vlaamse overheid heeft vorig jaar besloten om het oude beleid op het gebied van OV om te vormen. Er komt ruimte voor een vraaggestuurd model, waarbij lokale besturen mee mogen bepalen. Vlaanderen zal daarom worden ingedeeld in vijftien vervoersregio’s. “Daarbij gaat de zeggenschap van de Vlaamse overheid gedeeltelijk over naar de regio’s die zelf bijvoorbeeld vervoer op maat gaan aanbieden. Wij willen daarin een van de spelers zijn, maar dit gebeurt volledig in concurrentie”, legt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn uit.

Tegen het einde van het jaar moeten alle vervoerregio’s hun mobiliteitsplan presenteren. Roger Kesteloot is sinds 2010 de directeur-generaal van De Lijn, de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij. De Lijn rijdt in heel Vlaanderen maar ook in Brussel, enkele Waalse gemeenten en in de grensstreek met Nederland. De vervoerder rijdt met bussen, trams, belbussen en verzorgt leerlingenvervoer.

Open data

Voor De Lijn spelen er nu veel ontwikkelingen in het OV. Zo meent Kesteloot ook dat vervoerders die participeren in een MaaS-platform moeten kunnen beschikken over alle verplaatsingsdata van alle reizigers die het platform gebruiken. Dat betekent dat de wederkerigheid van open data delen goed geregeld moet worden. De Belgische vervoersmaatschappij levert zelf al een flinke bijdrage, benadrukt hij.

Het zou goed zijn als vervoerders die onderdeel uitmaken van een MaaS-platform over alle verplaatsingsdata beschikken van personen die hier gebruik van maken. “We moeten de wederkerigheid van open data regelen. Open data kan vervoerders helpen om de dienstregeling en fleetmanagement te optimaliseren. Daardoor kunnen we de juiste vervoersmiddelen inzetten. Dat geldt ook voor spoorwegen.” Daarbij dienen volgens hem nog wel een aantal privacy-vraagstukken te worden opgelost.

Kesteloot wijst op de ‘digitaliseringsroadmap’ van De Lijn, waarbij de vervoerder zijn data ook beschikbaar aan andere partijen stelt. “Wij geloven in business to business open data. De vier Belgische vervoersmaatschappijen (De Lijn, NMBS, MIVB, TEC) werken bijvoorbeeld op het gebied van ticketing samen, waarbij we onze abonnees een fysieke chipkaart aanbieden”, aldus Kesteloot.

Samenwerking vervoerders

“Een ander project waar we gezamenlijk aan werken is het mogelijk maken van contactloos betalen met de bankpas in de voertuigen. Dit zal begin volgend jaar mogelijk zijn.” De vier vervoerders hopen hiermee de sociale veiligheid te verbeteren. De partijen werken verder aan een gezamenlijke routeplanner die binnenkort live gaat. Ook zijn er stappen gemaakt in het verbeteren van de nauwkeurigheid van realtime informatie bij haltes.

“Ik denk dat we de afgelopen jaren met de vier vervoerders heel hard gewerkt hebben aan een goede werkrelatie. We hebben gezamenlijke initiatieven ontplooid op het vlak van data-uitwisseling en gezamenlijke vervoersbewijzen. Op het vlak van digitalisering heeft er een evolutie plaatsgevonden. Dat was hard nodig. Samen zijn we rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe we dit konden realiseren.”

Demografische ontwikkelingen

Met name in Brussel, Gent en Antwerpen komt het openbaar vervoer volgens hem onder druk te staan door de demografische ontwikkelingen. Op dit moment werkt vervoerder MIVB in Brussel gewerkt aan de automatisering van metrolijnen 1 en 5. De verwachting is dat hiermee de frequentie omhoog kan gaan van iedere drie minuten naar iedere twee minuten een metro.

Volgens Kesteloot zullen de ontwikkelingen op het gebied van reisinformatie, digitalisering en betaalsystemen “hard gaan”. Ook zal er volgens hem een “evolutie plaatsvinden” naar volledig autonoom rijden. De Lijn start samen met 2getthere en Brussel Airport binnenkort met het testen van een zelfrijdende, elektrische shuttlebus. De verwachting is dat dit voertuig in 2021 ook passagiers gaat vervoeren op de luchthaven.

Roger Kesteloot zal de deelnemers van het OV Debat op 21 mei bijpraten over de wijze waarop De Lijn zichzelf positioneert in een disruptieve mobiliteitswereld. Ook zal hij ingaan op de rol die De Lijn voor zichzelf ziet in de multimodale ververvoersketen.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Marieke van Gompel

6 reacties op “De Lijn-topman: meer concurrentie in Vlaamse OV”

Pat Rick|26.04.19|13:46

Het concurrentiemodel leidt naar laagste kosten en verschraling van Openbaar Vervoer. Het moet juist een competitiemodel worden: welke regio heeft de hoogste score? Opzetten van KPIs is veel moeilijker dan bij concurrentiemodel wat van nature (bijna) volledig kostengedreven is

De Waalse busmaatschappij heet overigens TEC

Paul Lamote|26.04.19|20:43

@Pat Rick
De lijn dekt zijn eigen kosten nog maar voor 10%, de rest is subsidie. Die situatie is financieel onhoudbaar.

Pat Rick|29.04.19|16:18

Je doet de Belgen tekort: de dekkingsgraad was 14% en is inmiddels gestegen naar boven de 20%. Het is belangrijk accuraat te blijven, hier en op gelderlander.nl (en vroeger ed.nl)

kees boer|01.05.19|19:41

Het beleid is op een aantal punten kortzichtig en bekrompen,wanneer rijdt er eens een Belgische bus uit die regio naar Breda dat notabene een HSL station heeft zoals naar Tilburg ?
En wanneer wordt dat hiaat eens vervuld van Hamont naar Budel slechts een afstand van 2 km ?
En laat tussen Hasselt en Maastricht twee bussen per uur rijden als basisdienst nu de Hasseltse burgemeester de geprojecteerde tram met Maastricht heeft doorgestreept

Pat Rick|02.05.19|15:41

@Kees: De lijn Hamont-Budel wordt af en toe gebruikt voor goederenvervoer. De NMBS is bezig met electrificering van de lijn naar Hamont, maar aan de lijn staan huizen (tot 5 meter aan BE zijde en tot een vakantiepark tot aan 10 meter). Van de grens is het nog een kleine 10 km tot aan de lijn Weert – Eindhoven.
De Hasseltse burgemeester is van de NVA, die kortzichtig het OV af willen breken, kenmerkend voor het Belgische OV en de NVA in Vlaanderen. De NVA van Diepenbeek is juist voor de tramlijn

Harshan S U Sarma|04.02.20|08:52

N-VA houdt niet van openbaar vervoer. In Limburg wil die partij de Sneltramlijnen afbreken of onaantrekkelijk maken. En de rest van Vlaanderen De Lijn aanvallen om hun dienstverlening te verslechteren ten voordele van privémaatschappijen. Tot slot wil die partij ook NMBS aanvallen. Die partij heeft macht-, geld- en hebzucht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De Lijn-topman: meer concurrentie in Vlaamse OV | OVPro.nl
Bus van De Lijn

De Lijn-topman: meer concurrentie in Vlaamse OV

Bron: inge

De Vlaamse overheid heeft vorig jaar besloten om het oude beleid op het gebied van OV om te vormen. Er komt ruimte voor een vraaggestuurd model, waarbij lokale besturen mee mogen bepalen. Vlaanderen zal daarom worden ingedeeld in vijftien vervoersregio’s. “Daarbij gaat de zeggenschap van de Vlaamse overheid gedeeltelijk over naar de regio’s die zelf bijvoorbeeld vervoer op maat gaan aanbieden. Wij willen daarin een van de spelers zijn, maar dit gebeurt volledig in concurrentie”, legt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn uit.

Tegen het einde van het jaar moeten alle vervoerregio’s hun mobiliteitsplan presenteren. Roger Kesteloot is sinds 2010 de directeur-generaal van De Lijn, de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij. De Lijn rijdt in heel Vlaanderen maar ook in Brussel, enkele Waalse gemeenten en in de grensstreek met Nederland. De vervoerder rijdt met bussen, trams, belbussen en verzorgt leerlingenvervoer.

Open data

Voor De Lijn spelen er nu veel ontwikkelingen in het OV. Zo meent Kesteloot ook dat vervoerders die participeren in een MaaS-platform moeten kunnen beschikken over alle verplaatsingsdata van alle reizigers die het platform gebruiken. Dat betekent dat de wederkerigheid van open data delen goed geregeld moet worden. De Belgische vervoersmaatschappij levert zelf al een flinke bijdrage, benadrukt hij.

Het zou goed zijn als vervoerders die onderdeel uitmaken van een MaaS-platform over alle verplaatsingsdata beschikken van personen die hier gebruik van maken. “We moeten de wederkerigheid van open data regelen. Open data kan vervoerders helpen om de dienstregeling en fleetmanagement te optimaliseren. Daardoor kunnen we de juiste vervoersmiddelen inzetten. Dat geldt ook voor spoorwegen.” Daarbij dienen volgens hem nog wel een aantal privacy-vraagstukken te worden opgelost.

Kesteloot wijst op de ‘digitaliseringsroadmap’ van De Lijn, waarbij de vervoerder zijn data ook beschikbaar aan andere partijen stelt. “Wij geloven in business to business open data. De vier Belgische vervoersmaatschappijen (De Lijn, NMBS, MIVB, TEC) werken bijvoorbeeld op het gebied van ticketing samen, waarbij we onze abonnees een fysieke chipkaart aanbieden”, aldus Kesteloot.

Samenwerking vervoerders

“Een ander project waar we gezamenlijk aan werken is het mogelijk maken van contactloos betalen met de bankpas in de voertuigen. Dit zal begin volgend jaar mogelijk zijn.” De vier vervoerders hopen hiermee de sociale veiligheid te verbeteren. De partijen werken verder aan een gezamenlijke routeplanner die binnenkort live gaat. Ook zijn er stappen gemaakt in het verbeteren van de nauwkeurigheid van realtime informatie bij haltes.

“Ik denk dat we de afgelopen jaren met de vier vervoerders heel hard gewerkt hebben aan een goede werkrelatie. We hebben gezamenlijke initiatieven ontplooid op het vlak van data-uitwisseling en gezamenlijke vervoersbewijzen. Op het vlak van digitalisering heeft er een evolutie plaatsgevonden. Dat was hard nodig. Samen zijn we rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe we dit konden realiseren.”

Demografische ontwikkelingen

Met name in Brussel, Gent en Antwerpen komt het openbaar vervoer volgens hem onder druk te staan door de demografische ontwikkelingen. Op dit moment werkt vervoerder MIVB in Brussel gewerkt aan de automatisering van metrolijnen 1 en 5. De verwachting is dat hiermee de frequentie omhoog kan gaan van iedere drie minuten naar iedere twee minuten een metro.

Volgens Kesteloot zullen de ontwikkelingen op het gebied van reisinformatie, digitalisering en betaalsystemen “hard gaan”. Ook zal er volgens hem een “evolutie plaatsvinden” naar volledig autonoom rijden. De Lijn start samen met 2getthere en Brussel Airport binnenkort met het testen van een zelfrijdende, elektrische shuttlebus. De verwachting is dat dit voertuig in 2021 ook passagiers gaat vervoeren op de luchthaven.

Roger Kesteloot zal de deelnemers van het OV Debat op 21 mei bijpraten over de wijze waarop De Lijn zichzelf positioneert in een disruptieve mobiliteitswereld. Ook zal hij ingaan op de rol die De Lijn voor zichzelf ziet in de multimodale ververvoersketen.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Marieke van Gompel

6 reacties op “De Lijn-topman: meer concurrentie in Vlaamse OV”

Pat Rick|26.04.19|13:46

Het concurrentiemodel leidt naar laagste kosten en verschraling van Openbaar Vervoer. Het moet juist een competitiemodel worden: welke regio heeft de hoogste score? Opzetten van KPIs is veel moeilijker dan bij concurrentiemodel wat van nature (bijna) volledig kostengedreven is

De Waalse busmaatschappij heet overigens TEC

Paul Lamote|26.04.19|20:43

@Pat Rick
De lijn dekt zijn eigen kosten nog maar voor 10%, de rest is subsidie. Die situatie is financieel onhoudbaar.

Pat Rick|29.04.19|16:18

Je doet de Belgen tekort: de dekkingsgraad was 14% en is inmiddels gestegen naar boven de 20%. Het is belangrijk accuraat te blijven, hier en op gelderlander.nl (en vroeger ed.nl)

kees boer|01.05.19|19:41

Het beleid is op een aantal punten kortzichtig en bekrompen,wanneer rijdt er eens een Belgische bus uit die regio naar Breda dat notabene een HSL station heeft zoals naar Tilburg ?
En wanneer wordt dat hiaat eens vervuld van Hamont naar Budel slechts een afstand van 2 km ?
En laat tussen Hasselt en Maastricht twee bussen per uur rijden als basisdienst nu de Hasseltse burgemeester de geprojecteerde tram met Maastricht heeft doorgestreept

Pat Rick|02.05.19|15:41

@Kees: De lijn Hamont-Budel wordt af en toe gebruikt voor goederenvervoer. De NMBS is bezig met electrificering van de lijn naar Hamont, maar aan de lijn staan huizen (tot 5 meter aan BE zijde en tot een vakantiepark tot aan 10 meter). Van de grens is het nog een kleine 10 km tot aan de lijn Weert – Eindhoven.
De Hasseltse burgemeester is van de NVA, die kortzichtig het OV af willen breken, kenmerkend voor het Belgische OV en de NVA in Vlaanderen. De NVA van Diepenbeek is juist voor de tramlijn

Harshan S U Sarma|04.02.20|08:52

N-VA houdt niet van openbaar vervoer. In Limburg wil die partij de Sneltramlijnen afbreken of onaantrekkelijk maken. En de rest van Vlaanderen De Lijn aanvallen om hun dienstverlening te verslechteren ten voordele van privémaatschappijen. Tot slot wil die partij ook NMBS aanvallen. Die partij heeft macht-, geld- en hebzucht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.