Vervoerregio Amsterdam wordt aandeelhouder GVB

Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)
Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)

De OV-keten in Amsterdam wordt anders ingericht, waarbij de Vervoerregio aandeelhouder wordt van GVB. Herverdeling van taken en verantwoordelijkheden moet zorgen voor een verstevigde samenwerking tussen de stadsvervoerder, gemeente en vervoersautoriteit.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “Vervoerregio Amsterdam wordt aandeelhouder GVB”

Rob Wilders|09.11.21|16:30

Bijna 20 jaar geleden werd de aanbesteding in Limburg uitgesteld omdat de provincie en een aantal gemeenten voor 11% eigenaar waren van Hermes. Nadat de aandelen overgedragen waren, kon de aanbesteding pas van start. Anders had vervoerbedrijf Hermes niet eens mogen inschrijven! Of zijn de EG-regels ineens gewijzigd?

MF K|08.11.21|16:55

Dit kan 2 kanten opgaan, de goede wanneer er nu minder Amsterdam gericht gedacht wordt en tegelijk de voorkeursgunning voor het gvb komt te vervallen en de slechte nl. het omgekeerde effect door belangenverstrengeling binnen de Vervoerregio (meer krenten uit de pap naar het gvb) en de restjes voor de concurrentie wat minder interessant zal zijn en wat de regioreziger niet ten goede zal komen. Kans op slechtere frequenties en meer overstappen zie plannen Uithoornlijn en praktijk Noord/Zuidlijn

Pat Rick|05.11.21|17:28

Het zal zeker helpen om de Amsterdamse metro verder uit te rollen en dit de backbone te maken van hoogwaardig en hoogfrequent vervoer in de vervoersregio