Elektrische bus Gooi en Vechtstreek (foto: Transdev)

Vervoersbedrijven zetten alle zeilen bij om bezetting op peil te houden

Het stijgend aantal coronabesmettingen heeft ook zijn weerslag op het openbaar vervoer. Vervoerders moeten alle zeilen bijzetten om de roosters rond te krijgen nu veel chauffeurs thuis komen te zitten door ziekte of quarantaine. Dus schalen ze gedeeltelijk af of werken aan scenario’s met maatregelen voor het als het verzuim verder oploopt.

“Wij zijn een afspiegeling van de maatschappij, dus ook wij ondervinden hinder”, zegt een woordvoerster van Transdev, een van de grootste mobiliteitsbedrijven in Nederland met merken als Connexxion, Hermes, Breng en de Valleilijn. “Dankzij flexibiliteit en loyaliteit van collega’s redden wij het nog.” Dat neemt niet weg dat er volgens haar best wel eens een rit kan uitvallen. En ze kan ook niet garanderen dat de situatie zo blijft.

Reserve-chauffeur

De licht versoepelde quarantaineregels die sinds de laatste persconferentie van 14 januari zijn gaan gelden, geven al iets meer lucht dan de weken daarvoor. Wat ook helpt is dat er al jaren een functie bestaat van reserve-chauffeur, die meerdere taken vervult. Door het hogere verzuim als gevolg van ziekte en quarantaine wordt de chauffeur nu vaker ingezet om een dienst van een collega te draaien. En in sommige regio’s werd er al minder gereden, bijvoorbeeld omdat er door de sluiting van de horeca geen uitgaanspubliek is om te vervoeren. Die chauffeurs konden de afgelopen periode weer op andere plekken achter het stuur.

Voor het geval dat het met de beschikbare chauffeurs niet meer lukt om de huidige dienstregeling te kunnen rijden, liggen er bij Transdev scenario’s klaar om af te schalen. Dat is een kwestie van maatwerk, omdat de situatie per regio sterk kan verschillen.

Minder vaak rijden

De Rotterdamse vervoerder RET meldde vorige week al dat het ziekteverzuim zo hoog oploopt dat de metro afgeschaald wordt. Dat is gebeurd na overleg met Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de opdrachtgever van de RET. Vanaf deze week wordt op bepaalde metrolijnen minder frequent gereden. Trams en bussen rijden vooralsnog wel volgens de huidige dienstregeling. Volgens de RET is het lastig in te schatten hoe lang de maatregel nodig is. “Als het verzuim weer daalt, hebben we ongeveer een week nodig om weer op te schalen naar de huidige dienstregeling”, aldus de vervoerder.

Ook de Amsterdamse vervoerder GVB heeft moeite om alle diensten in te kunnen vullen. Daarom gaan buslijnen 37, 38, 40 en 65 vanaf 26 januari minder vaak rijden. Vanaf 31 januari worden er ook minder bussen ingezet op de lijnen 41, 44, 47, 48, 62, 63 en 66. De exacte aanpassingen zijn te vinden in de reisplanner. Een woordvoerster noemde eind vorige week ook het verzuim onder conducteurs opvallend. Vandaar dat er daarnaast minder conducteurs in de trams aanwezig zijn.

Vervoerder Keolis heeft ook in een aantal regio’s de planning moeten aanpassen vanwege verzuim van chauffeurs, laat een woordvoerder weten. In Utrecht is onlangs overgeschakeld op de vakantieregeling en in Almere rijden enkele buslijnen minder frequent dan normaal.

Scenario’s

Net als Transdev heeft ook de NS scenario’s klaarliggen met maatregelen om minder te gaan rijden als er onvoldoende bezetting is. Er wordt gedacht over het overdag stapsgewijs minder inzetten van intercity’s en sprinters op verschillende trajecten vanaf 7 februari. In de spits en in de avonduren reden de afgelopen periode al minder treinen.

Bij Arriva herkennen ze het probleem niet, vertelde een woordvoerster eind vorige week. In de regio’s wordt de normale dienstregeling gereden. Ziekteverzuim leidt incidenteel wel eens tot krapte aan personeel, maar niet zodanig dat de dienstregeling erdoor in gevaar komt. In Limburg zien ze het reizigersaantal zelfs stijgen en daarom is besloten om te stoppen met de vakantiedienstregeling en meer over te stappen op het reguliere rooster. De andere regio’s hadden dat al eerder gedaan.

Quarantaineregels

Vanavond geeft het kabinet weer een persconferentie over verdere versoepelingen van de coronaregels. Zoals het ernaar uitziet mogen onder voorwaarden de horeca, culturele instellingen en een deel van de evenementenlocaties weer open. Waarschijnlijk worden de quarantaineregels in ieder geval voor scholieren en studenten versoepeld, maar het is niet duidelijk of er ook voor andere sectoren aanpassingen van het quarantainebeleid komen.

Koepel OV-NL ziet het niet als zijn taak om te lobbyen bij de overheid voor een minder streng quarantaineregime, zegt een woordvoerder. “We hebben als sector continue contact met het ministerie over de ontwikkelingen rondom corona en het daarbij behorende beeld, zoals ziekteverzuim, noodgedwongen afschalen door personeelstekort, en incidenten. De bedrijven volgen daarbij uiteraard gewoon het geldende quarantainebeleid. Het is aan het kabinet om vervolgens te overwegen of het quarantainebeleid aangepast moet worden als men vindt dat het te veel ten koste gaat van het ov-aanbod.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vervoersbedrijven zetten alle zeilen bij om bezetting op peil te houden | OVPro.nl
Elektrische bus Gooi en Vechtstreek (foto: Transdev)

Vervoersbedrijven zetten alle zeilen bij om bezetting op peil te houden

Het stijgend aantal coronabesmettingen heeft ook zijn weerslag op het openbaar vervoer. Vervoerders moeten alle zeilen bijzetten om de roosters rond te krijgen nu veel chauffeurs thuis komen te zitten door ziekte of quarantaine. Dus schalen ze gedeeltelijk af of werken aan scenario’s met maatregelen voor het als het verzuim verder oploopt.

“Wij zijn een afspiegeling van de maatschappij, dus ook wij ondervinden hinder”, zegt een woordvoerster van Transdev, een van de grootste mobiliteitsbedrijven in Nederland met merken als Connexxion, Hermes, Breng en de Valleilijn. “Dankzij flexibiliteit en loyaliteit van collega’s redden wij het nog.” Dat neemt niet weg dat er volgens haar best wel eens een rit kan uitvallen. En ze kan ook niet garanderen dat de situatie zo blijft.

Reserve-chauffeur

De licht versoepelde quarantaineregels die sinds de laatste persconferentie van 14 januari zijn gaan gelden, geven al iets meer lucht dan de weken daarvoor. Wat ook helpt is dat er al jaren een functie bestaat van reserve-chauffeur, die meerdere taken vervult. Door het hogere verzuim als gevolg van ziekte en quarantaine wordt de chauffeur nu vaker ingezet om een dienst van een collega te draaien. En in sommige regio’s werd er al minder gereden, bijvoorbeeld omdat er door de sluiting van de horeca geen uitgaanspubliek is om te vervoeren. Die chauffeurs konden de afgelopen periode weer op andere plekken achter het stuur.

Voor het geval dat het met de beschikbare chauffeurs niet meer lukt om de huidige dienstregeling te kunnen rijden, liggen er bij Transdev scenario’s klaar om af te schalen. Dat is een kwestie van maatwerk, omdat de situatie per regio sterk kan verschillen.

Minder vaak rijden

De Rotterdamse vervoerder RET meldde vorige week al dat het ziekteverzuim zo hoog oploopt dat de metro afgeschaald wordt. Dat is gebeurd na overleg met Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de opdrachtgever van de RET. Vanaf deze week wordt op bepaalde metrolijnen minder frequent gereden. Trams en bussen rijden vooralsnog wel volgens de huidige dienstregeling. Volgens de RET is het lastig in te schatten hoe lang de maatregel nodig is. “Als het verzuim weer daalt, hebben we ongeveer een week nodig om weer op te schalen naar de huidige dienstregeling”, aldus de vervoerder.

Ook de Amsterdamse vervoerder GVB heeft moeite om alle diensten in te kunnen vullen. Daarom gaan buslijnen 37, 38, 40 en 65 vanaf 26 januari minder vaak rijden. Vanaf 31 januari worden er ook minder bussen ingezet op de lijnen 41, 44, 47, 48, 62, 63 en 66. De exacte aanpassingen zijn te vinden in de reisplanner. Een woordvoerster noemde eind vorige week ook het verzuim onder conducteurs opvallend. Vandaar dat er daarnaast minder conducteurs in de trams aanwezig zijn.

Vervoerder Keolis heeft ook in een aantal regio’s de planning moeten aanpassen vanwege verzuim van chauffeurs, laat een woordvoerder weten. In Utrecht is onlangs overgeschakeld op de vakantieregeling en in Almere rijden enkele buslijnen minder frequent dan normaal.

Scenario’s

Net als Transdev heeft ook de NS scenario’s klaarliggen met maatregelen om minder te gaan rijden als er onvoldoende bezetting is. Er wordt gedacht over het overdag stapsgewijs minder inzetten van intercity’s en sprinters op verschillende trajecten vanaf 7 februari. In de spits en in de avonduren reden de afgelopen periode al minder treinen.

Bij Arriva herkennen ze het probleem niet, vertelde een woordvoerster eind vorige week. In de regio’s wordt de normale dienstregeling gereden. Ziekteverzuim leidt incidenteel wel eens tot krapte aan personeel, maar niet zodanig dat de dienstregeling erdoor in gevaar komt. In Limburg zien ze het reizigersaantal zelfs stijgen en daarom is besloten om te stoppen met de vakantiedienstregeling en meer over te stappen op het reguliere rooster. De andere regio’s hadden dat al eerder gedaan.

Quarantaineregels

Vanavond geeft het kabinet weer een persconferentie over verdere versoepelingen van de coronaregels. Zoals het ernaar uitziet mogen onder voorwaarden de horeca, culturele instellingen en een deel van de evenementenlocaties weer open. Waarschijnlijk worden de quarantaineregels in ieder geval voor scholieren en studenten versoepeld, maar het is niet duidelijk of er ook voor andere sectoren aanpassingen van het quarantainebeleid komen.

Koepel OV-NL ziet het niet als zijn taak om te lobbyen bij de overheid voor een minder streng quarantaineregime, zegt een woordvoerder. “We hebben als sector continue contact met het ministerie over de ontwikkelingen rondom corona en het daarbij behorende beeld, zoals ziekteverzuim, noodgedwongen afschalen door personeelstekort, en incidenten. De bedrijven volgen daarbij uiteraard gewoon het geldende quarantainebeleid. Het is aan het kabinet om vervolgens te overwegen of het quarantainebeleid aangepast moet worden als men vindt dat het te veel ten koste gaat van het ov-aanbod.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.