Den Haag Centraal Station. Foto: ProRail/Rob van Esch

Overheden sluiten intentieverklaring over HOV-verbinding regio Den Haag

De provincie Zuid-Holland, de betrokken gemeenten, de metropoolregio en twee ministeries hebben een intentieverklaring ondertekend over het toekomstig vervoer van station Den Haag Centraal naar station Voorburg en Rijswijk-Delft. Die bevat hun wensen en eisen, die niet altijd parallel lopen.

In de intentieverklaring ‘MIRT-Verkenning CID-Binckhorst’ spreken de overheden af dat ze zich zullen inspannen om een HOV-verbinding mogelijk te maken tussen Den Haag Centraal, station Voorburg en Delft via de Binckhorst en Rijswijk. Die verbinding is nodig omdat er de komende jaren nog zo’n 25.000 woningen gebouwd zullen worden in de Binckhorst en het Central Innovation District (CID), het gebied tussen en rondom de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI. Al die nieuwe woningen leiden tot een toename van het aantal verplaatsingen in een gebied dat nu al lastig bereikbaar is. Veel meer autoverkeer vinden alle partijen niet wenselijk, vandaar ze het openbaar vervoer gaan versterken.

“Dit moeten goed bereikbare woningen zijn in de buurt van werk, school en andere voorzieningen. Met deze ondertekening is weer een belangrijke stap gezet in het uitwerken van de verkeersaanpassing. Deze is nodig voor de (nieuwe) bewoners en werknemers van het gebied”, zegt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Anne Koning.

Belangen soms tegenstrijdig

In de verklaring spreken de betrokken overheden niet alleen hun voorkeuren uit, maar erkennen ze ook dat hun belangen soms tegenstrijdig zijn. Zo heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg zich eerder al gekant tegen de varianten van de HOV-verbinding via de Prinses Mariannelaan. De gemeente Rijswijk laat in het document weten pas mede-opdrachtgever van de MIRT-verkenning te willen worden “wanneer nut en noodzaak over Rijswijks grondgebied voldoende aangetoond is”.

De gemeente Den Haag wil dat de nieuwe verbinding aan de Haagse kant door te koppelen valt naar Scheveningen en naar de Internationale Zone. Daarom gaat de voorkeur uit naar een railoplossing, die ook door te trekken is naar Delft.

Bestuursovereenkomst

Nu de intentieverklaring er ligt is de volgende stap het opstellen van een bestuursovereenkomst, met daarin afspraken over het te kiezen voorkeursalternatief (Masterplan Bereikbaarheid inclusief HOV-verbinding) en het vervolgtraject.

Vorig jaar is al duidelijk geworden welke tracés meegenomen worden in het onderzoek naar de nieuwe HOV-verbinding. Begin dit jaar zijn er twee online voorlichtingsbijeenkomsten gehouden voor bewoners en andere belanghebbenden over de zes varianten.

De intentieverklaring is ondertekend door de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Den Haag en Rijswijk, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.