Den Haag Centraal Station. Foto: ProRail/Rob van Esch
2025 klaar

Complete vernieuwing Den Haag Centraal: minder wissels en meer treinen

De treinrails rondom Den Haag Centraal is een wirwar van wissels, seinen en sporen. Het ziet er niet alleen complex uit, het is ook complex. ProRail vindt dat het spoor eenvoudiger moet en gaat daarom het volledige spoor rondom Den Haag Centraal vanaf 2023 verbouwen. Het doel is om het spoor simpeler te maken en daardoor meer treinen te laten rijden.

“We gaan het spoor beter benutten. Om Den Haag in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden is het nodig om meer treinverkeer mogelijk te maken”, vertelt Martijn de Graag, de woordvoerder van ProRail. Wissels zijn erg kwetsbaar en hebben veel onderhoud nodig. Het spoor is dan vaker afgesloten met als gevolg dat er minder treinen rijden. Door het aantal wissels te verminderen kunnen meer treinen rijden, meent ProRail.

Meer treinen

“Dit project maakt het mogelijk om in 2025 het aantal treinen richting Rotterdam te laten groeien van vier naar zes Sprinters. In 2026 kan het aantal treinen richting Leiden groeien van vier Intercity’s en vier sprinters naar zes Intercity’s en zes Sprinters”, zegt De Graag.

Perrons 11 en 12 liggen er momenteel ongebruikt bij op Den Haag Centraal. De perrons aan de zijde van het Anna van Buerenplein zijn niet in gebruik sinds de metrolijn naar Rotterdam in 2016 van de stationshal naar een nieuw viaductstation boven het busplatform verhuisde. Met de vernieuwing van het spoor rondom het station wil ProRail deze twee extra perrons weer gebruiken. De perronsporen moeten nog wel aangesloten worden.

Hoogte perrons

Niet alleen het spoor wordt vernieuwd bij de verbouwing van Den Haag Centraal, maar ook de perrons en de perronsporen worden aangepast zodat de vloer van de nieuwe Intercity-trein op gelijke hoogte komt met perron. Dat maakt het in- en uitstappen een stuk makkelijker, met name voor mindervalide personen of personen met een kinderwagen.

Ook worden de bovenleidingen, kabels en tegels vernieuwd, perrons ingekort of verlengd en wordt de verlichting in het rond het station aangepast.

Omleidingen

Al deze werkzaamheden gaan gevolgen hebben voor treinreizigers van en naar Den Haag Centraal. Zij moeten tussen 2023 en 2025 rekening houden met omleidingen en extra reistijd. ProRail waarschuwt voor een aantal treinvrije periodes. Dan gaat het station niet helemaal dicht, maar rijden naar een aantal richtingen geen treinen. Dat kan een weekend of een hele week zijn. De exacte data van de afsluitingen zijn nu nog niet bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.