Intercity direct Amsterdam - Rotterdam. Foto: NS
Commissiedebat

Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie

Intercity direct Amsterdam - Rotterdam. Foto: NSFoto: NS

Een overgrote meerderheid van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IW) is nog altijd tegen meer concurrentie op het spoor. Dat bleek dinsdagavond tijdens het Commissiedebat Hoofdrailnetconcessie. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen sloot zich aan bij de commissie en stelde de Kamerleden gerust door te stellen dat ze in de voortzetting van de onderhandse gunning voor het alleenrecht nog steeds kiest voor NS.

De stelling die Heijnen dinsdagavond tijdens het Commissiedebat in de Haagse Groen van Prinsterenzaal innam zal tegen het zere been van Brussel zijn. De Europese Commissie heeft namelijk besloten dat concurrerende vervoersbedrijven ook mogen meedingen naar een stukje eigen spoor.

Europese Commissie

Heijnen wil echter niets weten van concurrentie op het spoor en benadrukt in het debat dat NS ook vanaf begin 2025, wanneer de huidige spoorconcessie is afgelopen, kan rekenen op steun om het hoofdnetwerk op het spoor te blijven faciliteren. De commissieleden zijn vrijwel eensgezind en denken dat meer marktwerking leidt tot “versnippering” en wil niet dat het kabinet “zwicht voor Europese druk”.

De Europese Commissie heeft daarentegen bij monde van Eurocommissaris voor Transport Adina Vălean al laten weten juridische stappen tegen Nederland te overwegen als Heijnen en de Kamer voet bij stuk blijft houden.

De VVD zit op dezelfde lijn als Eurocommissaris Vălean en blijft groot voorstander van vrije marktwerking op het Nederlandse spoor. VVD-Kamerlid Fahid Minhas stelt dat regionale vervoerders ook een kans moeten krijgen omdat ze “betere prestaties” zouden kunnen leveren dan NS. Minhas betoogt verder dat er “hardere eisen” moeten worden gesteld aan NS, “om ervoor te zorgen dat de NS betere prestaties gaat leveren.”

Marktanalyse

Om toch een beetje tegemoet te komen aan Brussel en de VVD geeft Heijnen aan dat ze “voor de vorm” een marktanalyse wil laten uitvoeren over vrije marktwerking op het spoor. SP-Kamerlid Mahir Alkaya heeft daar echter geen boodschap aan en stelt dat een marktanalyse achterwege gelaten kan worden. “We moeten niet zwichten voor Brussel”, aldus Alkaya.

GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht waarschuwt dat de Europese plannen zelfs zouden kunnen leiden tot “een ontmanteling van de NS”. De PvdA gaat nog een stap verder en wil niet alleen dat NS mag blijven profiteren van een onderhandse gunning, maar wilt ook dat de trein goedkoper wordt. “Openbaar vervoer is een basisrecht voor iedereen”, aldus Kamerlid Habtamu de Hoop.

Kort geding

De regionale vervoerders zullen dinsdagavond met argusogen naar het Commissiedebat hebben gekeken, ook al was het op voorhand al duidelijk dat een meerderheid zich tegen de door Europa ingegeven versoepelingsplannen zou stemmen. Onlangs gaven Arriva, Transdev/Connexxion, Keolis, QBuzz en EBS,  verenigd in de Federatie Mobilieitsbedrijven (FMN al aan een kort geding aan te spannen tegen de staat om te voorkomen dat de NS opnieuw het alleenrecht krijgt om het grootste deel van het spoor te bedienen.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

2 reacties op “Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie”

Pat Rick|02.11.22|11:41

Jarenlang heeft men ‘marktwerking’ en ‘bedrijfseconomisch verstandig’ werken op een hoop gegooid. Men zou het spoor moeten inrichten als de waterleidingbedrijven, zodat de beste kwaliteit geleverd wordt tegen de laagste kosten. Het OV moet ook saai worden en doen wanneer je het nodig heeft. Zonder veel managers, maar met veel inhoudelijke mensen die wel bijdragen.

Pat Rick|02.11.22|11:45

Men moet weer naar een integraal OV-systeem. Hierbij is het beter als de regionale lijnen teruggaan naar NS (want de regionale vervoerders als dochters van buitenlandse staatsbedrijven maken er soms een potje van, en opereren te versnipperd). Geeft een betere aansluiting op de IC-lijnen en buitenlandse lijnen. Veel sprinterlijnen in de Randstad kunnen dan naar Randstadrail, die met hogere frequenties (en lagere kosten) kan rijden en men kan beter aansluiten op metro, tram, bus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.