Eindhalte Erasmuslijn, metroverbinding, Den Haag

BAM gaat Startstation van Erasmuslijn Den Haag bouwen

BAM heeft de opdracht binnengehaald om het metrohalte Startstation Erasmuslijn in Den Haag te ontwerpen en bouwen. Het gaat om een nieuwe halte bij het Centraal Station. BAM start dit najaar met de bouw van het station. De halte kan in 2016 in gebruik worden genomen. Het gaat om een opdracht ter waarde van ongeveer 40 miljoen euro.

Den Haag Centraal is het start- en eindstation van de Erasmuslijn (E-lijn), de metrolijn die Rotterdam met Den Haag verbindt. Het is onderdeel van het grotere project Randstadrail. De metro’s stoppen op Den Haag Centraal nu nog op spoor 11 en 12, maar over twee jaar krijgt de metro een eigen station. Als de nieuwe halte klaar is, dan kunnen de treinen van NS de sporen 11 en 12 weer gaan gebruiken. De gemeente Den Haag en ProRail werken in dit project als opdrachtgever samen met RET, HTM en Stadsgewest Haaglanden.

Metrohalte

De nieuwe halte wordt direct naast en half boven het busplatform gebouwd. De metrohalte komt op palen, tussen het busplatform en het Nationaal Archief, in de Anna van Buerenstraat. De metro’s stoppen straks net buiten de nieuwe stationshal, maar de kap van de halte loopt wel door tot in de hal. Reizigers kunnen daardoor altijd droog van de metrohalte naar het station lopen.

De opdracht aan BAM omvat het ontwerp en realisatie van de onderbouw, bovenbouw en de overkapping van het aanlandstation. De werkzaamheden voor de onderbouw, inclusief ruwbouw perron en overkapping, hebben betrekking op de draagconstructie. Deze constructie bestaat uit kolommen met daarop stalen liggers.

Bouw

Tot de onderbouw behoort tevens de bouw van de architectonische kap en de perronvloeren inclusief staalbouw. De werkzaamheden aan de bovenbouw betreffen onder meer spoorbouw, de aanleg van tractie- en energievoorzieningen, geluidsschermen en de inrichting van de perrons. Daarnaast is BAM verantwoordelijk voor de technische installaties en systemen ten behoeve van de aansturing van RandstadRail, liften en roltrap, vluchttrappen, verlichting en hekwerken.

Station Den Haag Centraal verandert in een modern en internationaal station. Zo is het winkel- en kantorencomplex Babylon in het stationsgebied vernieuwd. Het Anna van Buerenplein is een levendig stadsplein met een gebouw voor Leiden University College en studentenwoningen en horeca. Verder wordt er nog volop aan het Centraal Station gewerkt dat later dit jaar officieel wordt geopend.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “BAM gaat Startstation van Erasmuslijn Den Haag bouwen”

baxspace|17.06.14|12:02

zonde van dit eindpunt. de mogelijkheid om deze lijn ooit meer body te geven, echt randstadrail, is meer buiten zicht nu. in andere steden (rotterdam en amsterdam, natuurlijk) wordt juist gedacht aan uitbreiding. help de steden duurzamer te laten omgaan met transport!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.