Losser wil treinhalte op nieuwe verbinding met Duitsland

Grensland Express, Bad Bentheim

De gemeente Losser wil dat er een treinhalte komt in De Lutte. De halte is volgens de gemeente makkelijk te realiseren omdat de toekomstige treindienst tussen Hengelo en Bielefeld het dorp passeert. Daardoor heeft De Lutte en omgeving ook met de lusten en niet alleen de lasten van het vervoer per spoor te maken, meent de gemeenteraad. De gemeenteraad nam dinsdag een motie aan waarin het college wordt verzocht om actief voor de treinhalte te lobbyen  bij de regio Twente en de provincie Overijssel.

De gemeenteraad van Losser verwacht dat de treinhalte de bereikbaarheid en leefbaarheid van De Lutte en omgeving flink kan vergroten. Ook geeft het een impuls aan het toerisme en de recreatie in het gebied, zo is de verwachting.

Uursdienst

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Overijssel, de Regio Twente en de Duitse partners Niedersachsen en NRW sinds kort akkoord zijn om vanaf 2017 een uurdienst tussen Hengelo en Bielefeld op te starten.

De Grensland Express reed tot december vorig jaar tussen Hengelo en Bad Bentheim. De treindiensten werden verzorgd door vervoerders Syntus en de Bentheimer Eisenbahn. Omdat de treindienst te weinig grensoverschrijdende reizigers trok, werd de stekker er uit getrokken. De nieuwe treindienst tussen Hengelo en Bielefeld zal straks ook weer in Bad Bentheim stoppen.

Lees ook:

‘Treinverbinding Hengelo-Bad Bentheim verdient tweede kans’

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Losser wil treinhalte op nieuwe verbinding met Duitsland”

Guus Albrecht|06.08.14|17:25

Goed idee, alleen maar toe te juichen. Euregionaal denken en handelen is wat mij betreft noodzaak. Twee aaneen grenzende regio’s in twee landen die ook in het ov samenwerken, is de toekomst. Staatsgrenzen, zeker in Westeuropa, moeten een steeds minder hinderlijke sta-in-de-weg-positie in het intermenselijk Europees vervoer en verkeer spelen.
Guus Albrecht

Sèbastiaan de Groot|17.06.14|21:58

Treinen die de grens over gaan zouden van grote station naar grote station moeten rijden en niet keren aan de grens.
Maar gewoon als stoptrein/sprinter/intercity treinen nu ook rijden in het binnenland.
Naar de grens moeten we niet meer naar kijken maar voor bij rijden als of in een gewone trein zit.
Voor de trein machinist en trein conducteur is het wel een ander verhaal hij of zij moet wel de taal spreken van de landen waar die trein rijd.
In dit geval Duits en Nederlandse