Spoorwegovergang, Marathonweg Vlaardingen

Ongelijkvloerse spoorkruising voorkomt opstoppingen door Hoekse Lijn

Een ongelijkvloerse spoorkruising dient te voorkomen dat door de metroverbinding Hoekse Lijn een groot deel van Vlaardingen slecht bereikbaar zal worden. De gemeenteraad van Vlaardingen heeft een voorstel van het college van burgemeester en wethouders daartoe onlangs goedgekeurd. Het gaat om de beveiligde spoorwegovergang aan de Marathonweg.

Wethouder Ruud ter Harten van de gemeente Vlaardingen: “Het college wil de tunnel in 2017 aan laten leggen gelijktijdig met het ombouwen van de Hoekse Lijn. Het water dat op deze plek komt te vervallen, zal op een andere plek in hetzelfde poldergebied worden gecompenseerd.” Eerder dacht de gemeente de bereikbaarheid  nog te kunnen verbeteren met een verlaging van de dichtligtijden van de overwegen.

Spoorwegovergang

De spoorwegovergang op de Marathonweg vormt op dit moment al een belemmering voor het verkeer doordat acht keer per uur de spoorbomen dicht gaan. Als de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland, met  tussenstations in Vlaardingen, is omgevormd tot een metroverbinding zullen er in de spits naar verwachting 24 metro’s per uur gaan rijden. Daarmee zal het oversteken van de veel gebruikte spoorwegovergang aan de Marathonweg nog minder vaak kunnen.

Om een verkeersopstopping te voorkomen, wil de gemeente in haar nieuwe plannen de spoorwegovergang opheffen en ten zuidwesten van de huidige overweg een onderdoorgang te maken, waarbij het wegverkeer de spoorlijn onderlangs kruist. Zowel aan de noord- als zuidzijde van het spoor, bij de Marathonweg en de George Stephensonweg, wordt een rotonde aangelegd. Deze rotondes sluiten aan op de bestaande wegen.

Bouwterrein

Voor de aanleg van de rotondes moeten enkele bestaande wegen tijdelijk worden afgesloten. Om de doorgang van het verkeer te kunnen waarborgen wordt een tijdelijke weg aangelegd buiten het bouwterrein om.

Aan de zuidzijde van het spoor wordt een tijdelijke weg aangelegd vanaf de James Wattweg naar de Maassluissedijk, zodat de George Stephensonweg kan worden afgesloten. Vooruitlopend op de bouwwerkzaamheden worden kabels en leidingen verlegd.

Nieuwe Hoekse Lijn

De nieuwe Hoekse Lijn takt straks in Schiedam aan op het huidige metronetwerk van Rotterdam. Stadsvervoerder RET is straks verantwoordelijk voor het vervoer op deze lijn. Op dit moment rijdt NS nog met oude sprinters op deze verbinding.

De omvorming van de Hoekse Lijn tot metroverbinding betekent dat reizigers vanuit Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen geen directe verbinding meer hebben met Rotterdam Centraal. Het ontbreken van een directe verbinding met Rotterdam Centraal wordt door een aantal deskundigen als een bezwaar gezien, maar de RET, stadsregio Rotterdam en bestuurders van omliggende gemeenten verwachten dat de nieuwe situatie voor een groot deel van de reizigers juist voordelen heeft. De ingebruikname van de nieuwe Hoekse Lijn staat gepland voor eind 2017.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Ongelijkvloerse spoorkruising voorkomt opstoppingen door Hoekse Lijn”

Arco Sierts|12.02.15|14:28

Ik snap nog steeds niet waarom de RET niet alternerend naar Rotterdam Centraal blijft rijden. Gewoon het zuidelijke ProRail-spoor Schiedam-Rotterdam C. ook ombouwen tot metrospoor. Hoe moeilijk kan het zijn?

Emiel Maigoda|05.03.15|15:33

In de toekomst is het de bedoeling om baanvak Delft-Schiedam viersporig te maken. Niet handig om dat tussen Schiedam en Rotterdam Centraal er een spoortje vanaf te snoepen zodat er nog maar drie over blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.