Tram, bus, HTM, Den Haag

RET en HTM: klantoordeel van 7,5 gaat lukken

De Rotterdamse stadsvervoerder RET en diens Haagse tegenhanger HTM hebben er het volste vertrouwen in dat een 7,5 als klantwaardering haalbaar is tegen de tijd dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) beslist over de nieuwe railconcessies. Het cijfer is een harde eis in de gunningen voor tram en metro in de regio’s Rotterdam en Haaglanden die 11 december 2016 ingaan.

RET kreeg vorig jaar een 7,7 voor zijn tramdiensten en een 7,5 voor de metro. HTM moet nog een tandje bijzetten: voor 2014 was het oordeel over de tram een 7,3 en een 7,4 voor de RandstadRail-verbindingen. De Haagse stadsvervoerder gelooft dat de cijfers omhoog kunnen.

Verbeterde reisinformatie

HTM-Woordvoerder Marijke Poppelier noemt de verbetering van de reisinformatie bij verstoringen. “Ons Twitter-account met ruim 35.000 volgers wordt steeds belangrijker, verder komt er dynamische reisinfo op palen bij de halte en verwachten we veel van de nieuwe trams waarmee we nu overdag proefrijden. Niet alleen voldoen die aan alle hedendaagse comforteisen, reizigers krijgen in de tram ook informatie over bijvoorbeeld aansluitingen en overstaptijden.”

“We delen absoluut de stelling van de Metropoolregio dat tevredenheid onder reizigers de belangrijkste maatstaf is,” zegt Poppelier. “Maar we hopen wel dat we de ruimte en de voorwaarden krijgen om op onze manier verbeteringen tot stand te brengen.”

Belangrijke stem

Door veel belang te hechten aan het oordeel van de reiziger, krijgt die volgens de MRDH een belangrijke stem. Ook consumentenorganisaties worden betrokken bij het oordeel over de mate van serviceverlening door de OV-bedrijven en het geven van reisadvies. Behalve aan klanttevredenheid stelt de MRDH eisen aan de betrouwbaarheid en punctualiteit van tram en metro, informatievoorziening bij verstoringen, comfort, netheid en sociale veiligheid. Hieraan is een systeem van bonussen en malussen gekoppeld.

“RET heeft de afgelopen zes jaar ieder jaar een hoger cijfer van de klanten gekregen. Afgelopen jaar gemiddeld zelfs een 7,6. We scoren dus al hoger dan de eis van de MRDH”, aldus directeur Pedro Peters. “Het wordt de uitdaging om deze score te handhaven of zelf nog te verhogen.”

Groeiend aantal reizigers

Peters wijst ook op het groeiend aantal reizigers dat gebruik maakt van de Rotterdamse vervoerder. “We zien dat de groei van de metro zo hard gaat dat we aan uitbreiding moeten denken. De details van het Programma van Eisen zullen wij nader bestuderen en ook RET wordt door de MRDH gevraagd een reactie te geven. Wij zullen dit zeker doen.”

Gemeentes, consumentenorganisaties, andere opdrachtgevers van het openbaar vervoer en de vervoerbedrijven zelf mogen tot 28 september reageren op de ontwerp-Programma’s van Eisen voor Rotterdam en de regio Haaglanden. Half november worden deze definitief. Daarna mag de RET bieden op de railconcessie Rotterdam en HTM voor de regio Haaglanden.

Concessies

De biedingen moeten in februari 2016 binnen zijn. In april neemt de MRDH een besluit. Overigens zijn er geen andere gegadigden voor de concessies, want de aanbestedingen zijn niet openbaar. Wel moeten de vervoerbedrijven aan de gestelde eisen voldoen en een marktconforme prijs-kwaliteitverhouding bieden. Blijven ze daarin achter, dan riskeren ze een boete of korting.

De bedoeling is om bij de nieuwe concessies de eisen die aan RET en HTM zijn gesteld zoveel mogelijk gelijk te trekken. De kwaliteit van het OV in de hele metropoolregio Rotterdam-Den Haag zou daarmee zoveel mogelijk op eenzelfde niveau komen. In de lopende concessies lopen deze nog uiteen. Voorheen waren de stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden de bevoegde partijen voor het verlenen van de OV-concessies in de regio. Sinds 1 januari 2015 is dat de MRDH.

Martijn van Best

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.