RET metro

RET zet geur en muziek in op metrostations

De Rotterdamse tram- en metrovervoerder RET gebruikt vanaf woensdag muziek en geur om de beleving van reizigers op de stations te verbeteren. In acht metrostations gaat de RET muziek draaien en in zes daarvan wordt ook een subtiele geur verspreid. “Het toevoegen van deze belevingselementen draagt bij een aangenamer gevoel voor de wachtenden op het station”, aldus woordvoerder Frouke Albers van de RET.

Als proef verspreidt de RET op Rotterdam Centraal Station al sinds de zomer een geur en is er zachtjes muziek te horen. “Door die elementen ervaren reizigers hun wachttijd veel prettiger en drie keer korter dan normaal”, vertelt Albers. Deze zogenaamde ‘wachtverzachters’ worden woensdag ook op andere metrostations in gebruik genomen.

Muziek

Specialisten hebben precies onderzocht welke geluiden het beste werken. De muziek wordt zelfs aangepast aan de drukte en het tijdstip. “In de ochtend draaien we natuurlijke, rustige muziek en op rustige momenten muziek met een snellere beat.” Ook worden de geluiden waar mogelijk aangepast op het specifieke station. De bedoeling is om op station Blijdorp dierengeluiden te laten horen.

Behalve op Rotterdam CS is woensdag muziek te horen op zeven ondergrondse metrostations, namelijk op Beurs, Blaak, Wilhelminaplein, Eendrachtsplein, Blijdorp, Zuidplein en Ambachtsland. De geur wordt voorlopig alleen op de eerste zes stations verspreid en nog niet op de metrostations Zuidplein en Ambachtsland.

Geur

Naast muziek moet ook geur een betere ervaring voor de reiziger bewerkstelligen. “Er is gekozen voor groene geurtonen, omdat deze het gevoel oproepen van veiligheid en geborgenheid” vertelt Albers. “Hier is verder een citroengeur aan toegevoegd omdat mensen die geur associëren met reinheid.”

Het geurtje is maar heel subtiel te ruiken. En dit heeft volgens de RET positieve gevolgen op de gevoelens van wachtenden. “We willen geen penetrante geur gaan verspreiden. Maar nu vinden reizigers het station schoner, veiliger en ze voelen zich prettiger op het station”, vertelt Albers.

Rotterdam Centraal Station

De RET test al sinds de zomer hoe ze belevingselementen kan inzetten om de algemene reiservaring te verbeteren. De vervoerder kwam er achter dat de reizigers niet onder de indruk waren van de uitstraling van de stationshal op Rotterdam Centraal Station. “Het is een prachtig station, ontworpen met veel ruimtes en heel veel verlichting”, beschrijft Albers. “Maar reizigers vonden de sfeer op het station kil.”

De RET begon de verlichting af en toe uit te doen, verspreidde een subtiele geur en draaide muziek. Ze vroeg haar reizigers opnieuw naar de ervaring op het station en kreeg ditmaal meer positieve reacties. “Reizigers vonden het station sfeervoller en warmer. Bovendien wordt een wachttijd van drie minuten normaal als tien minuten ervaren. Nu werd dat beduidend korter.”

Meerdere stations

Op basis van het onderzoek dat RET heeft gedaan op Rotterdam Centraal, heeft de vervoerder ervoor gekozen om de belevingselementen voorlopig in te zetten op acht ondergrondse metrostations. “In de toekomst willen we het zeker gaan uitbreiden”, aldus Albers. “We moeten leren van elk station om erachter te komen wat het beste werkt.”

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.