Alexandra van Huffelen, Unife

GVB-directrice: investeer meer in railverbindingen

De industrie moet meer investeren in verbindingen voor trams, metro’s en treinen. Daartoe riep GVB-directrice Alexandra van Huffelen op tijdens de Unife General Assembly in Amsterdam vorige week. “Er staat een grote druk op de leefbaarheid, de toegankelijkheid en de mobiliteit in steden. Daar kan de railindustrie een grote rol in spelen.”

Op deze conferentie van Unife kwamen Europese leiders uit de railindustrie bij elkaar om te praten over de toekomst en de uitdagingen voor de railsector. Van Huffelen onthulde aan de aanwezigen op deze bijeenkomst dat GVB met name het afgelopen jaar heel hard is gegroeid. In Amsterdam gaan steeds meer studenten, werkenden en inwoners gebruikmaken van het OV. GVB moet daarop inspringen en het zou het slimste zijn om dit te doen via railverbindingen.

Bussen

Van Huffelen verwacht dat trams en metro’s beter geschikt zijn om de steden leefbaar te houden dan bussen. “Bussen gaan maar heel weinig helpen; we zijn veel sterker met trams en nog meer met metro’s. Dit zijn de systemen die een stad meer verbonden gaan maken.” Overigens betekent dit niet dat Van Huffelen busvervoer niet belangrijk vindt. GVB heeft zichzelf als doel gesteld om in 2025 alle bussen zonder CO2-uitstoot te laten rijden.

Behalve in trams en metro’s, moet ook in treinen voldoende geïnvesteerd worden, zo meent Van Huffelen. Metro’s en trams kunnen de stad zelf verbonden houden en onderlinge verbondenheid tussen steden kan worden gegarandeerd door te investeren in treinverbindingen. Deze investeringen zijn essentieel, omdat ze denkt dat elektrische auto’s geen oplossing kunnen bieden voor een betere mobiliteit. “Het zou slecht zijn om alle personen vanuit de auto in elektrische of zelfrijdende auto’s te plaatsen, dit helpt niet om de steden meer toegankelijk of leefbaar te maken.”

Goede aansluitingen

Van Huffelen stelt dat het wel belangrijk is om deze railverbindingen goed aan te sluiten op andere vervoersmethoden. “Behalve het investeren in infrastructuur, moeten we zeker ook nadenken over manieren waarop die verbindingen aan elkaar en aan andere vervoersmethoden kunnen verbinden.”

Ze stelt dat het OV de komende jaren heel veel gaat veranderen, omdat de zogenaamde ‘semi-vormen’ van openbaar vervoer flink aan het groeien zijn. Ze spreekt hier over bijvoorbeeld fiets- of autodelen. Ook Uber gaat een steeds grotere rol spelen in de vervoerssector. Door een Uber-taxi te delen, wordt taxi een nieuwe vorm van OV, zo denkt Van Huffelen.

Deur-tot-deurreis

Van Huffelen ziet dit niet zozeer als concurrentie, maar eerder als mogelijkheden voor een betere deur-tot-deurverbindingen. “We moeten ervoor zorgen dat de deur-tot-deurverbinding goed werkt, zodat reizigers een betere reis kunnen maken, zowel in de stad zelf als tussen steden.”

“Deze vervoersmiddelen moeten met elkaar communiceren, niet alleen in de technische manier, maar ook in termen van informatie en transportinformatie die reizigers willen hebben om een goede deur-tot-deurreis te kunnen maken”, aldus Van Huffelen. Connectiviteit en duurzaamheid zijn voor Van Huffelen sleutelwoorden voor de toekomst.

Data

De sector zou er daarom goed aan doen meer en beter gebruik te maken van data, zo vindt Van Huffelen. “Data kan gebruikt worden voor het verbinden van verschillende transportmethodes, maar ook voor betere verkeersinformatie en veiligheid.” Daar wordt nu nog te weinig gebruik van gemaakt.

Tevens kan data ervoor zorgen dat het onderhoud aan de voertuigen kan verbeteren. “Vandaag de dag vindt het onderhoud aan de voertuigen vaak plaats als wij geloven dat het nodig, bijvoorbeeld elke twee weken of elke twee maanden. Daar gebruiken we heel weinig data voor. Maar dat kan natuurlijk veel intelligenter.”

Samenwerking

De topvrouw bij de Amsterdamse stadsvervoerder vroeg de aanwezigen uit de sector hiervoor met name meer samen te werken. “Meer dan we afgelopen jaren hebben gedaan en meer dan we vandaag de dag doen. We moeten samenwerken op het gebied van duurzaamheid, in het vergroten van investeringen en om te zorgen dat we de verschillende transportmethodes met elkaar verbinden. En vooral om ervoor te zorgen dat de reis voor de klant aantrekkelijker wordt.”

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

6 reacties op “GVB-directrice: investeer meer in railverbindingen”

Wiebe Goossen|28.06.16|12:32

Ik zou dan maar eens goed kijken naar het eigen trambeleid van het GVB, waar van enige uitbreiding zeker geen sprake is…

Eduard de Jong|28.06.16|15:53

Het bekende praatje voor de vaak. GVB en gemeente Amsterdam (Dienst Metro en Tram) zetten in op (dure) uitbreiding van het metronet (Oost-West metro), afbouw van het tramnet en uitbreiding van het busnet. Voorbeelden: Westtangent wordt aangelegd als grotendeels vrije busbaan, trambaan Rivierenbuurt naar o.a. hotels en zwembad is opgebroken, verbindingssporen lijn 24 bij Concertgebouw zijn opgebroken. Typisch een oprisping van een D66-politicus, die niet gehinderd wordt door kennis van zaken.

Erik Zomerland|30.06.16|00:00

Met relatief kleine investeringen kun je soms veel bereiken. Neem bijvoorbeeld de tramverbinding ruim 30 jaar ongebruikte door de Haarlemmer Houttuinen in gebruik zodat je meer omleidingsmogelijkheden hebt. Je kunt dan ook een evenementenlijn CS -van Hallstraat instellen. Daarnaast is het beter om lijn 10 vanaf de van Hallstraat door te trekken naar Station Sloterdijk zodat alle bestemmingen langs de binnenring ( Leidsepleinkwartier) vanaf Station Sloterdijk bereikbaar zijn.

kees boer|06.07.16|17:40

Allemaal mooie plannen doch jammer als het puntje bij paaltje komt dat men geen vuist durft te maken,de destijds aangelegde rails door de Haarlemmerhouttuinen kan ik nog wel herinneren,ook was lange tijd sprake dat buslijn 15 Amstel-Sloterdijk zou worden vertramd en men moet ook eens serieus denken omtrent een tram naar Uithoorn.

Jaap Verkuijlen|02.08.16|13:45

Maak werk van een echte ringlijn
Ringlijn 50: CS, Houtmankade, Sloterdijk, Lelylaan, Zuid-As, RAI, Waterlooplein CS

NoordZuidlijn doortrekken of verbinding aanleggen (Molenwijk-Banne-Waterlandplein)

bereikbaarheid Schiphol
verbinding: Haarlem/Zaandam-Badhoevendorp-Schiphol-Amsterdamse bos- Amstelveen-zuidoost (Almere/Gooi)

Internationale verbindingen
Verleggen van CS naar Zuid-as
– HSL (en Eurostar) via Schiphol naar zuid-as (evt via oost naar CS)
– ICE van CS naar zuid-as en Schiphol

Hans Goosen|08.08.17|12:34

De trend is gezet, samenwerken. Nu de daad bij het woord. Vanaf station Noord zouden twee sneltramlijnen naar Purmerend kunnen rijden. Langs het N.H.kanaal. Één lijn via Weidevenne de Gorslaan volgen tot aan de carpoolplaats N244. Een 2e lijn via Purmer-Zuid en -Noord via de Hannie Schaftstraat, Churchilllaan, Van IJsendijkstraat, Gedempte Where naar Middenpad Z.O. Beemster. De haalbaarheid is eerder bewezen. Railvervoer is veel aantrekkelijker dan het huidige busvervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.