Een bestuurderloze metro in Wenen: de voordelen en uitdagingen

Hij noemt het een horizontale lift. De lift werd per slot van rekening ook ooit bediend door een persoon en het was even wennen wanneer men opeens zelfstandig op en neer moest. Een bestuurderloze metro instappen vergt eenzelfde soort aanpassing, maar uiteindelijk zal men er gewend aan raken, denkt Nikolaus Panzera.

Hij is de operationeel directeur voor de implementatie van Unattended Train Operation (UTO) binnen het Weense metronetwerk van Wiener Linien. Hier zal over zo’n zes jaar de eerste bestuurderloze metro van Oostenrijk rijden. “De eerste testritten worden uitgevoerd in 2023. Passagiers zullen op zijn vroegst eind 2023, maar zeker in 2024 gebruik kunnen maken van de nieuwe metro.”

Voordelen

Volgens Panzera heeft de bestuurderloze metro veel voordelen. Eén van de voornaamste doelen van Wiener Linien is flexibeler in te kunnen springen op onverwachtse gebeurtenissen. Een bestuurderloze metro is beter uitgerust om flexibel te reageren, waardoor diensten sneller worden hersteld na een storing. “Het schema van bestuurders is erg nauwkeurig samengesteld en raakt volledig in de war bij een storing. Hier hoeven we binnenkort geen rekening meer mee te houden”, zo legt hij uit.

Met de introductie van de bestuurderloze metro wordt ook tijd bespaard. Zo kan een metro veel sneller van richting veranderen, vertelt Panzera. “Een bestuurder moet van het ene eind van de metro naar het andere lopen. Hij heeft hier drie minuten de tijd voor, maar onderweg kan hij aangesproken worden door reizigers. Wanneer je deze menselijke interactie in beschouwing neemt, kan dit vier tot vijf minuten duren.”

U5 en U2-verlenging

De bestuurderloze metro zal gaan rijden op de nieuwe U5-lijn. Voor een gedeelte beslaat dit de bestaande U2-lijn tussen Karlsplatz – Rathaus. Dit stuk zal worden omgebouwd tot een netwerk geschikt voor UTO. Het nieuwe gedeelte van de U5-lijn bevat de reis van Karlsplatz naar Frankhplatz, waarvan de laatstgenoemde een nieuw station wordt. In de toekomst zullen er nog drie nieuwe stations bijgebouwd worden.

Het ombouwen van de bestaande lijn om het geschikt te maken voor UTO is een uitdaging, vertelt Panzera. “Aangezien maar een deel van de U2-lijn zal worden omgebouwd zullen metro’s op dit traject op beide systemen moeten kunnen rijden. We hebben dan ook een contract getekend voor de levering van 45 metrotreinen uitgerust met UTO-systemen. Deze treinen zullen ook over het conventionele spoor gaan rijden. We moeten de oude treinen toch vervangen. Nu hebben we alvast een vloot waarmee we in de toekomst de verlenging van de U5-lijn en andere autonome projecten kunnen realiseren.”

Metro personeel

De operationeel directeur garandeert dat er met de introductie van bestuurderloze treinen geen banen verloren gaan. In tegendeel; Wiener Linien zal twintig nieuwe medewerkers aannemen om de ritten op de U5-lijn te faciliteren. “De huidige bestuurders kunnen van functie veranderen en bijvoorbeeld metro operator worden. We hebben operatoren op de perrons nodig, alsmede in het onderhoud. Bestuurders zullen een veel interessantere baan krijgen, want het rijden in een metro kan nogal monotoon zijn”, zegt Panzera.

“Over het algemeen is de reactie op de plannen positief. We hebben het voorgelegd aan de vakbonden en naast wat kritische vragen is er geen negatieve feedback geweest.”

Auteur: Majorie Van Leijen

1 reactie op “Een bestuurderloze metro in Wenen: de voordelen en uitdagingen”

Victor Bax|12.10.17|22:27

Hoe nieuw is dit nou? In Parijs rijdt al jaren lijn 14 zonder bestuurder. Londen kent DLR. Nu ook Amsterdam nog!