R-net bus in Amsterdam van Connexxion

Busvervoerders vrezen financiële gevolgen bij storingen Noord/Zuidlijn

Verstoringen op de Noord/Zuidlijn kunnen ook negatieve financiële consequenties hebben voor vervoerders Connexxion en EBS. Dit kan namelijk zorgen voor een slechtere score in de OV-klantenbarometer, boetes van de concessieverlener en zelfs minder reizigersinkomsten. Dat schrijven de twee streekvervoerders in beheersplannen.

In deze beheersplannen geven de vervoerders aan hoe zij opereren als de Noord/Zuidlijn niet of slechts gedeeltelijk functioneert. EBS en Connexxion verzorgen het vervoer in de concessies rondom Amsterdam. Volgens Connexxion zijn zowel station Noord als station Zuid niet voorbereid op een grote stroom ‘gestrande’ reizigers, mocht de metro uitvallen tijdens de spits. Ook EBS benadrukt dat overstappunten én enkele buslijnen niet zijn uitgerust op een grote hoeveelheid reizigers, die een alternatief zoeken als de Noord/Zuidlijn niet te gebruiken is.

Gevolgen concessie

Beide vervoerders benadrukken in hun beheersplannen dat een verstoorde start van de Noord/Zuidlijn negatieve, financiële gevolgen zou kunnen hebben. Wanneer EBS en Connexxion hun reizigers niet kunnen vervoeren op de manier die is afgesproken in de concessie, houden zij zich namelijk niet aan de afspraken die zijn gemaakt in de concessie en kunnen daarop beboet worden. In het slechtste geval zou dit zelfs kunnen leiden tot een afname van het aantal reizigers en als gevolg daarvan een daling van de inkomsten.

Connexxion laat weten de komende tijd in gesprek te gaan met de andere vervoerders en met de Vervoerregio Amsterdam om de opgemerkte knelpunten op te lossen vóór de Noord/Zuidlijn gaat rijden. EBS wil ook met de andere betrokken partijen maatregelen bedenken, maar wil daarnaast in overleg met de Vervoerregio Amsterdam en afspraken maken over het mogelijk niet kunnen uitvoeren van de concessie-afspraken.

Concessieafspraken

Vergelijkbare afspraken zijn ook gemaakt met GVB, de vervoerder die verantwoordelijk is voor de Noord/Zuidlijn. Eind maart meldde de stadsvervoerder namelijk al dat er vanaf 22 juli niet in alle opzichten voldaan kan worden aan de afspraken die voor de concessie zijn gemaakt, omdat er hoogstwaarschijnlijk nog wel enkele ‘kinderziektes’ zullen optreden.

Daarom is er met de concessiehouder een tijdelijke versoepeling afgesproken van de afgesproken eisen voor GVB. De Amsterdamse stadsvervoerder wordt voor een bepaalde tijd minder streng afgerekend op de eisen die eigenlijk zijn afgesproken op het gebied van uitval, punctualiteit en de minimale frequentie op de Noord/Zuidlijn. Dit zal in december 2018 worden geëvalueerd en daarna worden de verschillende punten elke drie maanden opnieuw onder de loep genomen.

Maatregelen bij uitval

Overigens heeft GVB ook verschillende maatregelen getroffen, die zullen worden ingezet bij uitval of verstoringen. Dit is iets waar de twee streekvervoerders op terugvallen. Allebei benadrukken ze namelijk dat het niet mogelijk is om terug te keren naar de dienstregeling die zij nu rijden. De dienstregelingen zijn namelijk al aangepast voor na 22 juli, waarbij rekening gehouden wordt met de komst van de nieuwe metrolijn.

Bij problemen zeggen de drie vervoerders in ieder geval met basismaatregelen aan de slag te gaan, namelijk het informeren van reizigers over verstoringen en over alternatieven. EBS zal zich bovendien ook concentreren op het bewaken van overcrowding en de inzet van versterkingsritten richting CS. Dit laatste doet EBS op verzoek van GVB. Als deze bussen niet hoeven worden ingezet, biedt GVB een vergoeding aan EBS. Als dat wel gebeurt, worden de extra kosten weggestreept tegen de extra ontvangen reizigersinkomsten.

Extra bussen

Bovendien vertrouwen beide vervoerders op de inzet van extra bussen door GVB bij een verstoring. Connexxion benadrukt dat de vervoerder geen oplossing voorhanden heeft als de Noord/Zuidlijn meerdere dagen tot zelfs weken of maanden uit de roulatie is. “De uitvoering van de dienstverlening zoals Connexxion deze aanbiedt aan haar reizigers wordt sterk beïnvloed door de kwaliteit en de capaciteit van de versterking die GVB zal inzetten bij langdurige calamiteiten op de Noord/Zuidlijn.”

Er wordt nog verder over de maatregelen gesproken met de Vervoerregio Amsterdam en alle vervoerders, om te zorgen dat zelfs de maatregelen bij een langdurige verstoring uitgewerkt zijn voordat de metro’s gaan rijden over deze lijn op 22 juli.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Busvervoerders vrezen financiële gevolgen bij storingen Noord/Zuidlijn”

kees boer|19.06.18|17:50

Hoorde men deze vrees in Rotterdam destijds of elders in Europa ?
Zorg asjeblieft dat de boel goed functioneert,laatste decennia zijn in diverse Europese steden ook metrolijnen bijgekomen maar daar vreesde men ook niet zoals in Praag,Wenen en Budapest

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.