OV loket: heb aandacht voor negatieve effecten Noord/Zuidlijn

Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht
Foto inge

De vervoerders in en rondom Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam moeten extra aandacht geven aan de klachten van reizigers na de opening van de Noord/Zuidlijn. Dat schrijft het OV loket in haar derde kwartaalrapportage van 2017. Weliswaar is de lijn voor een groot deel van de reizigers in Amsterdam een verbetering, maar niet voor iedereen.

“Het is logisch dat bij het openen van een nieuwe verkeersader andere lijnen aangepast worden”, schrijft de ombudsman voor het openbaar vervoer. Daarbij is het ook normaal dat mensen moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar de klachten moeten wel serieus genomen worden. “Belangrijk voor de Vervoerregio Amsterdam en uitvoerder GVB is de eerste periode nauwlettend te monitoren waar reizigers over klagen en waar nodig aanpassingen door te voeren.”

Tramlijn 14

De ombudsman heeft met name veel klachten ontvangen over de gedeeltelijke opheffing van tram 14 naar Slotermeer. Volgens één reiziger is de bereikbaarheid van de stad voor inwoners van Amsterdam-West flink verminderd door het verdwijnen van de tramlijn. De bus die hier nu als alternatief rijdt, is namelijk altijd erg druk en bedient niet precies hetzelfde gebied als de tram.

Ook reageren niet alle reizigers goed op de aangepaste buslijnen. Reizigers vanuit Purmerend konden voorheen een directe bus van EBS pakken naar het centraal station van Amsterdam, maar nu moeten deze reizigers overstappen. EBS heeft laten weten te zoeken naar een oplossen. GVB heeft zelf ook al moeten ingrijpen, omdat twee buslijnen in Amsterdam Noord te druk waren. Daarom moest de vervoerder vanaf begin oktober gelede bussen inzetten.

Gewenningsperiode

Naar inschatting van GVB zal het nog wel een jaar duren voordat alle reizigers gewend zijn aan alle veranderingen. Juist om die reden is het belangrijk om voldoende aandacht te hebben voor de klachten van de reizigers. “Het OV loket raadt de vervoerregio en de vervoerders aan via de eigen website en social media te laten zien welke problemen er spelen, dat deze de aandacht hebben van de verantwoordelijk partijen en welke oplossingen in beeld zijn.”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “OV loket: heb aandacht voor negatieve effecten Noord/Zuidlijn”

Hans Smit|07.02.19|11:42

Ik werk in Amstelveen en heb dus lijn 51 nodig om op t werk te komen. Aangezien het stuk vanaf Amsterdam CS tot aan station Zuid nogal langdradig is met al die haltes probeer ik dat te ontwijken door de NoordZuidlijn te pakken vanaf CS tot aan station Zuid.Datlevert inderdaad een voorsprong maar tot m’n verbazing rijdt metro 51 standaard voor je neus weg als je op Station Zuid aankomt,weg voorsprong. De aansluiting is een aanfluiting

Bolo Yolo|18.11.18|12:35

6 % duurder, en 30% minder bovengronds vervoer, en een nagenoeg LEGE NZ lijn , wat gaat hier fout??

Pat Rick|14.11.18|15:12

N/Z lijn is natuurlijk een paradepaardje voor A’dam en wordt gezien als gigantische verbetering. Maar busverbindingen met de omliggende verbindingen zijn ook aangepast en reizigers van buiten moeten extra overstappen om met de N/Z-lijn te ‘mogen’ reizen. De echte verbetering zou zijn om busnet voor de provincie instand te houden waar de metro niet wordt doorgetrokken: het verbinden van het centrum met de voorsteden zou van A’dam een echte wereldstad maken (zie London, Parijs, Berlijn)