RET-directeur Maurice Unck opent metropoortje met barcodeticket

RET-directeur: barcodeticket is volgende stap in nieuwe OV-betalen

In de metro’s van vervoerder RET kunnen reizigers sinds dinsdag in- en uitchecken met een mobiele barcode. Volgens RET-directeur Maurice Unck is dit ticket een volgende stap in de transitie die nu gaande is op het gebied van OV-betalen. “Dit is de basis die we nodig hebben om verder te kunnen met nieuwe betaalmethodes.”

Het is dus nog niet zo dat reizigers met één barcodeticket niet alleen bij RET, maar ook bij andere vervoerders kunnen reizen of dat het al mogelijk is om in te checken met andere betaalmethodes. De sector beraadt zich momenteel op de mogelijkheden om de OV-chipkaart te vervangen door bijvoorbeeld een bankpas of een mobiele telefoon. Daarover moeten echter ook aan de achterkant nog afspraken gemaakt worden met andere vervoerders en met Translink Systems.

Reisgemak

“We zijn bezig om het reizen met het OV gemakkelijker te maken voor reizigers en dat moet door innovatie”, aldus Unck. “En de RET staat natuurlijk bekend om innovatie.” Deze vervoerder was de eerste die ruim tien jaar geleden startte met de OV-chipkaart. Maar volgens de RET is het nu nodig om aan reizigers juist een alternatief te bieden voor de OV-chipkaart, zodat ze geen saldo meer hoeven te laden of een los kaartje hoeven te kopen bij de kaartautomaat.

Maar dit is zeker geen vervanging voor die OV-chipkaart, licht Unck toe. De barcode is vooral bedoeld voor incidentele reizigers, die geen OV-chipkaart in het bezit hebben. Zij kunnen ook nu al een los kaartje kopen, maar RET heeft in de afgelopen tijd gemerkt dat er onder die reizigers een behoefte bestaat om via een app een ticket te kunnen kopen. Bovendien biedt het mogelijkheden om reizigers juist te verlokken gebruik te maken van het OV.

Thales

De Rotterdamse stadsvervoerder en Thales zijn twee jaar bezig geweest om het in- en uitchecken met de barcode bij de metropoortjes te realiseren. In het komende jaar zal die techniek ook worden toegepast in de trams en de bussen. “Consumenten verrichten hun transacties steeds meer met mobiele apparaten”, aldus Unck. “Voor het OV ligt er de taak om bij deze verplaatsing richting mobiel aan te sluiten.”

De vervoerder benadrukt steeds bezig te zijn met innovaties op het gebied van OV-betalen. De werkzaamheden die verricht zijn om dit barcodeticket in de metropoortjes mogelijk te maken, kunnen dus ook weer gebruikt worden om het gebruik van mobiliteit gemakkelijker te maken. De eerste stap zal waarschijnlijk zijn om een combinatie te maken met evenementen, bijvoorbeeld door bezoekers van het Luxor-theater, een metrokaartje aan te bieden.

Op langere termijn kan deze techniek ingezet worden om nieuwe vormen van OV-betalen gemakkelijker te implementeren of om bijvoorbeeld mobiliteitsaanbieders simpeler te laten integreren in het betaalsysteem. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van Mobility as a Service (MaaS). Het komende jaar wordt door de OV-sector verder gepraat over de toekomst van de OV-chipkaart en moet een beslissing worden genomen.

Betalen met barcode

De RET is niet de eerste vervoerder die werkt met barcodetickets. Ook bij Keolis Nederland en bij de NS is het al mogelijk om op die manier voor je rit te betalen. Hier wordt echter gewerkt met een andere backoffice, andere software en een andere app. Bij de RET is nu een standaard voor de barcodes geïmplementeerd en is de basistechniek geregeld om later mobiliteitsaanbieders te laten aanhaken.

Dit is nodig om in te spelen op de veranderende kijk van reizigers op mobiliteit. Unck: “Steeds meer willen reizigers een oplossing waarmee ze op de slimste manier, op basis van persoonlijke voorkeuren, van A naar B gaan. Vaak is dat een combinatie van vervoermiddelen, bijvoorbeeld OV, (deel)fiets, lopen en/of deelauto. Dat vraagt om een nieuwe visie van mobiliteitsaanbieders, waarbij zij meer samenwerken.

Thales

“Met deze app leggen we de basis voor nieuwe klantgerichte betaaloplossingen en nieuwe deur-tot-deur-mobiliteitsdiensten”, vult Jean-Philippe de Rek aan, Managing Director van Thales Transportation Systems. “Een mooie stap vooruit in de samenwerking tussen RET, Thales en Bytetoken. Wij willen inspelen op de behoefte van onze klant, met het uiteindelijke doel dat de reiziger gemakkelijker van het OV gebruik kan maken.”

Gebruik

Circa 200 metropoortjes of validators accepteren het barcodeticket. Dit wordt aangegeven met behulp van stickers. Reizigers kunnen het ticket krijgen door de RET Barcode app te downloaden en een account aan te maken. Daaraan moet een IDEAL of creditcard worden gekoppeld als betaalmogelijkheid.

Het 2-uurs ticket voor alle RET-trams, -metro’s en -bussen, een ticket voor een enkele reis met de RET BOB-bus en het ticket voor een enkele vaart met de RET Fast Ferry zijn nu beschikbaar in de app. In de toekomst zal de barcode ook beschikbaar zijn voor andere reisproducten. Reizigers moeten het ticket voor gebruik activeren.

Bekijk hier de video:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.