Zoveelste vertraging voor Hoekse Lijn

De Hoekse Lijn zal niet eerder dan eind maart 2019 in gebruik genomen kunnen worden. Dat blijkt uit de nieuwe voortgangsrapportage die het Rotterdamse gemeentebestuur heeft verstuurd aan de gemeenteraad. Die nieuwe datum is bovendien alleen haalbaar als er geen nieuwe tegenslagen zijn, schrijft het bestuur.

De nieuwe metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland heeft al verschillende keren vertraging opgelopen. De voormalige spoorlijn wordt omgebouwd om het spoor geschikt te maken voor een hoogfrequente lightrail-exploitatie. Volgens de allereerste planning had de lijn al ruim een jaar geleden klaar moeten zijn, maar de planning bleek veel te optimistisch.

Sneeuwbaleffect

Oorzaak van de nieuwe vertraging is opnieuw de uitgelopen oplevering van de software. Dat zorgt volgens het college voor een “sneeuwbaleffect”. Allerlei vervolgprocessen lopen ook vertraging op, waardoor de laatst genoemde datum van februari voor de ingebruikname van de lijn niet meer haalbaar is.

De software had eigenlijk deze week klaar moeten zijn. Dat is niet gelukt. De softwareleverancier wil nu nog voor de kerst met een definitieve veiligheidsverklaring komen. Het projectbureau twijfelt volgens het college aan de haalbaarheid van die datum. Veel hangt af van die verklaring. Zo is de veiligheidsverklaring onder meer vereist bij de aanvraag bij ProRail voor een treinvrije periode waarin het goederenoverdrachtsspoor getest kan worden. Dat lijkt nu pas op zijn vroegst in februari te kunnen gebeuren, waarna de lijn niet eerder dan eind maart open kan voor reizigers. Ook kan er pas een indienststellingsvergunning bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag worden aangevraagd als de veiligheidsverklaring definitief is. Zo’n procedure duurt minimaal zes tot zeven weken.

Tegenvaller

Het college noemt de nieuwe vertraging “een forse tegenvaller en teleurstelling voor alle reizigers”, maar ze moeten er wel op van aan kunnen dat het nieuwe vervoerssysteem veilig en betrouwbaar is. De uitgelopen oplevering van de Hoekse lijn leidt niet tot een budgetoverschrijding, schrijft het college. “Vooralsnog kunnen alle vertragingskosten worden opgevangen binnen de projectbegroting.”

De afgelopen periode zijn er al testen gedaan. Die verliepen volgens de rapportage overwegend goed, alleen waren er wel storingen in de bruggen van Vlaardingen en Maassluis. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Voordat de veiligheidsverklaring van de softwareleverancier er is kunnen nog niet alle testen afgerond worden. Daarna moet het proefbedrijf aan de slag. RET test de lijn dan met exploitatiemodellen en leidt metrobestuurders en verkeersleiders op. Die periode duurt minimaal vier weken, maar het gemeentebestuur waarschuwt dat nieuwe vertraging niet uitgesloten is. De kans bestaat dat er nog aanpassingen nodig blijken te zijn in de spoorbeveiligingssoftware.

Als de eerste metro’s eind maart gaan rijden, moet de lijn rond half april in ieder geval een aantal dagen deels of geheel buiten dienst gesteld moeten worden. Dat is nodig omdat er in die periode een tunneldek ingeschoven wordt voor de aanleg van de Blankenburgverbinding.

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Zoveelste vertraging voor Hoekse Lijn”

Pat Rick|19.12.18|14:51

Laat de leverancier hard doorwerken en voor de kerst met een veiligheidsverklaring komen. En ProRail de aanvraag meteen behandelen en niet pas op 7 januari hun mailbox openen. Hier moet wat afstemming komen.

kees boer|27.12.18|17:36

Dit is echt beschamend en dat te meer ook dat vandaar uit de boot naar Engeland vaart,kijk eens naar de Hofpleinlijn daar duurde de ombouw toch ook niet zo lang ?

Stephan Lucassen|03.01.19|11:11

@kees boer prorail heeft hier niks mee te maken, die hebben de lijn verkocht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.