RET wil elke 150 seconden een metro door de stad

Foto Inge

De Rotterdamse stadsvervoerder RET wil de frequentie van de metro’s in de stad verhogen naar één metro per 2,5e minuut. Volgens RET-directeur Maurice Unck past dit nog in het huidige beveiligingssysteem. De vervoerder bereidt zich voor om dit jaar een besluit te maken over de aanschaf van extra metrostellen die nodig zijn om die frequentieverhoging mogelijk te maken. 

Door komend jaar een besluit te nemen, heeft RET over een aantal jaar de nieuwe metrovoertuigen in huis. Het verhogen van de frequentie is nodig vanwege de groei van het aantal reizigers in het Rotterdamse OV. Vorig jaar is het aantal reizigers namelijk gegroeid met 3,5 procent, terwijl er geen opvallende ontwikkelingen zijn geweest die die groei kunnen verklaren. “Dat is heel fijn, maar de grenzen komen wel in zicht”, aldus Unck.

Perron verlengen

Langere perrons of metro’s behoren nauwelijks tot de mogelijkheden. Het is namelijk bij de stations onder de grond lastig om de perrons langer te maken en dit hindert voldoende ruimte voor langere voertuigen. Het is een snellere en gemakkelijkere oplossing om de frequentie van de voertuigen te verhogen, stelt de directeur.

Niet alleen in de stad wil RET een hogere frequentie, maar ook op de RandstadRail naar Pijnacker. Daar zijn al enkele extra ritten toegevoegd om de drukte te verlichten en uiteindelijk wil de vervoerder op deze lijn elke vijf minuten rijden. Daarvoor wordt de infrastructuur nu aangepast. Dat is een verdubbeling – nu rijden de metro’s elke tien minuten.

Financiën

Om dit te financieren moet de vervoerder ook in overleg met de opdrachtgever. Want het aantal reizigers bij RET groeit weliswaar, maar in het contract is opgenomen dat alle inkomsten bij een groei boven 2 procent naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag gaan. Unck: “We moeten met MRDH gaan overleggen dat ze dit geld op de goede manier gebruiken om die groei weer te faciliteren.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.