GVB herkent zich niet in kritisch rapport Noord/Zuidlijn

Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht
Foto inge

Voor bijna 40 procent van de inwoners van Noord-Amsterdam is de persoonlijke OV-situatie verslechterd sinds de komst van de Noord/Zuidlijn een jaar geleden. Dat blijkt deze week uit een onderzoek van Motivaction en mobiliteitsdeskundige Rob van der Bijl. In een reactie laat vervoerder GVB echter weten zich niet in het rapport te herkennen. Eigen onderzoek en de OV-klantenbarometer zouden juist uitwijzen dat reizigers positief zijn. Bovendien blijft het aantal reizigers groeien. 

In het onderzoek zijn 521 Amsterdammers gevraagd naar hun mening over de Noord/Zuidlijn en het nieuwe OV-netwerk in Amsterdam. Dit onderzoek zorgde voor enkele opvallende conclusies. Ten eerste maakt 2 procent van de inwoners van de gemeente Amsterdam dagelijks gebruik van de nieuwe lijn. En hoewel de meerderheid de lijn zelf leuk vindt voor de stad, klinkt vooral uit Noord-Amsterdam ook gemor. In dit stadsdeel vindt 39 procent dat zijn persoonlijke OV-situatie erop achteruit is gegaan.

Van der Bijl wijst erop dat Noord slechts twee metrostations heeft, die op flinke afstanden liggen van de oostelijke en westelijke flanken van dit stadsdeel. Bovendien wordt de stedelijke omgeving van Noord nu veel minder goed ontsloten dan door het oude busnetwerk, dat fijnmaziger was. Afgelopen juli werd besloten om het ‘visgraatmodel’ in te voeren in Amsterdam, waardoor veel buslijnen werden gestrekt. Daardoor slingeren bussen minder door de wijken.

Klachten

Deze Noord-Amsterdammers klagen met name over het uitgedunde netwerk, slechte aansluitingen en over een duurdere ritprijs. Van de critici stelt bijna de helft langer onderweg te zijn en 41 procent is meer geld kwijt. Terwijl hier juist relatief veel mensen wonen met kleinere beurzen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Bovendien vindt circa een kwart dat de pendelbussen onpraktisch zijn en klagen bewoners over een onveilig gevoel op de metrostations in Noord.

Tegelijkertijd is het gebruik van de Noord/Zuidlijn in geen enkel stadsdeel van Amsterdam zo groot, namelijk 14 procent. Dit verbaast de onderzoekers niet. “De afhankelijkheid van de Noord/Zuidlijn is in Noord-Amsterdam het gevolg van een drastische wijziging in het OV-net, waarbij directe buslijnen naar Amsterdam Centraal Station zijn vervangen door pendelbussen die Noord-Amsterdammers naar de twee Noord-stations moeten brengen en niet meer naar Amsterdam Centraal.”

Ongelijkheid

Voor mobiliteitsdeskundige Van der Bijl werden in dit onderzoek verschillende vermoedens bevestigd. Weliswaar heeft Amsterdam-Zuid beter OV gekregen door de komst van de Noord/Zuidlijn en de herstructurering van het net, maar dat is ten koste gegaan van het openbaar vervoer in Noord en van delen van West. Juist de armere stadsdelen zijn dus getroffen en hier worden reizigers geconfronteerd met langere reistijden of een duurdere prijs, omdat ze gedwongen worden om te reizen via de metro.

Dit is geen ontwikkeling die alleen in Amsterdam merkbaar is, want volgens hem worden er regelmatig OV-investeringen voorgesteld waarbij de inwoners met krappere beurzen buiten de boot vallen. En het is dus ook niet volledig aan te rekenen aan de stadsvervoerder, aangezien GVB een opdracht uit moet voeren binnen het bestaande budget. Dat budget wordt elk jaar lager. Van der Bijl: “We zien nu dat de grenzen in zicht komen. Je kunt hier niet eindeloos mee doorgaan, zonder dat het OV verslechtert.”

Forse groei

Het GVB brengt hier tegenin dat op de Noord/Zuidlijn de reizigersaantallen blijven groeien. In september 2018 reisden circa 88.000 reizigers per dag in deze metro en dat is in juni 2019 gegroeid tot 105.000 reizigers per dag. Bovendien wordt de drukte in de stad door de ondergrondse verbinding beter verspreid. “Door de Noord/Zuidlijn is nu meer lucht ontstaan bij tram, zodat daar extra groei in de komende jaren kan worden opgevangen.”

Al voor de metro ging rijden, waarschuwde de vervoerder dat niet iedereen beter af zou zijn. Een klein deel van de reizigers moet bijvoorbeeld vaker overstappen. Maar het merendeel zou erop vooruitgaan. Het onderzoek van Motivaction wijst uit dat 28 procent van alle Amsterdammers zeer tevreden is over zijn persoonlijke OV-situatie sinds de komst van de Noord/Zuidlijn. 57 procent merkt geen verslechtering, maar ook geen verbetering.

GVB: “Met de ontwikkeling en de groei van de stad worden in het vervoersplan keuzes gemaakt die voor de het merendeel van onze reizigers beter uitpakken en de stad bereikbaar en leefbaar houden. Dat laat onverlet dat we, samen met de gemeente Amsterdam en onze opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam, met aandacht blijven we kijken hoe dingen beter kunnen; bereikbaarheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt.”

Lees ook:

Aanpassingen aan Amsterdamse busnetwerk na klachten Noord/Zuidlijn

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “GVB herkent zich niet in kritisch rapport Noord/Zuidlijn”

Henk Smit|23.07.19|14:50

Ergens moeten de eurootjes die voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn zijn uitgegeven worden terugverdiend. Dat gaat niet door de reizigers die met deze tram meegaan opgebracht worden. Dus schrapt men verschillende lijnen in Amsterdam.
Of het een directe relatie heeft met de N-Z lijn weet ik niet maar saillant detail is dat Landelijk Noord compleet is afgekoppeld van het OV-netwerk. Dat wil zeggen er rijdt geen bus meer. GVB zegde meteen zijn vervoersdienst hier op. Er rijden nu Taxi’s.

Jack van de Nes|23.07.19|11:14

GVB herkent zich wel meer niet. Tramlijn 1 rijdt van Matterhorn (Nieuw West) naar het Centraal Station, via Leidseplein/straat. Na de komst van de NZlijn is de route Matterhorn-Leidseplein met als eindpunt Muiderpoort station. De reizigers zouden bijna niet doorreizen naar het CS. Gewoon niet waar. Doel was en is: overstappen op de NZlijn bij Weteringcircuit. Ontlasting Leidsestraat, ook niet waar.

Jack van de Nes|23.07.19|11:09

Het GVB herkent wel meer situaties niet, lijn 1 reed van Matterhorn (Nieuw West) naar het Centraal Station, sinds de komst van de NZlijn van Matterhorn naar Muiderpoort station. Reizigers zouden bijna niet naar het CS reizen met lijn 1. Gewoon niet waar.

Henk Angenent|22.07.19|12:06

Het is de Amerikaanse situatie: in de armere buurten wonen toch geen mensen die op een van de zittende politieke partijen stemmen, dus waarom zou je iets voor die mensen doen?