GVB ‘slaagt’ voor tussentijdse evaluatie concessie

Stadsvervoerder GVB mag de concessie Amsterdam gewoon tot 2024 blijven uitvoeren. De concessie loopt van 2012 tot 2024, maar onder de voorwaarde dat GVB verschillende verplichtingen nakomt. Als GVB daar niet in zou slagen, kon de Vervoerregio Amsterdam ervoor kiezen de concessie in 2021 te beëindigen. 

Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft echter geconstateerd dat GVB in de afgelopen jaren goed heeft gepresteerd. Daarbij is speciaal opgelet of de vervoerder substantieel goede of betere prestaties heeft geleverd bij de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn, het verlagen van de exploitatiesubsidie die nodig is en het gebruik, het beheer en de onderhoud van de beschikbare infrastructuur.

Criteria

GVB-directeur Alexandra van Huffelen schrijft in een brief van mening te zijn te hebben voldaan aan alle concessieverplichtingen en aan de evaluatiecriteria. Zo is de Noord/Zuidlijn halverwege 2018 gaan rijden en is in dezelfde periode het hele netwerk is op de schop gegaan. “Met een goed resultaat: de lijn vervoert inmiddels rond de 100.000 reizigers per werkdag en blijft gestaag doorgroeien”, aldus de GVB-topvrouw.

Daarnaast is GVB al jaren druk bezig om de exploitatiesubsidie te verlagen. Het is de bedoeling om de exploitatiesubsidie te laten afnemen van 53,4 miljoen euro in 2014 naar 24 miljoen in 2024. Het aantal reizigers moet juist groeien om dit bedrag te compenseren. Op dit moment is de kostendekkingsgraad van de GVB bijna 81 procent en daarmee wordt de stijging, die vanaf 2011 opgemerkt is, doorgezet. Bovendien loopt de vervoerder zelfs voor op de afspraken om de subsidie naar beneden te brengen.

Bovendien gaf de gemeente Amsterdam in augustus een positief advies over het criterium ‘gebruik, beheer en onderhoud van de beschikbare infrastructuur’. Daarmee heeft de vervoerder ook aan dat criterium voldaan. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio concludeerde bovendien in juni al dat GVB in basis goed presteert op het aantal reizigers, de reizigersopbrengsten en de stijging van het klantenoordeel. Daarom loopt, zoals afgesproken in de concessie-eisen, de concessie tot 2024.

Ontevreden reizigers

Eerder vreesde GVB nog de concessie kwijt te kunnen raken vanwege tegenvallende prestaties op de Noord/Zuidlijn. In 2017 stelde GVB voor dat het criterium over klanttevredenheid geschrapt zou worden, vanwege angst dat reizigers ontevreden zouden zijn door problemen en verstoring na de start van de exploitatie. Uiteindelijk bleek die angst ongegrond en het metroverkeer ging zonder grote problemen van start.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.