Poortjes Noord/Zuidlijn Thales

‘Meerdere OV-betaalmethodes voor elke doelgroep en reiswens’

De OV-sector bereidt zich voor op de komst van nieuwe betaalmethodes in het openbaar vervoer. Op termijn moet het mogelijk worden om overal te kunnen betalen met bankkaart, barcode, mobiele telefoon en de opvolger van de OV-chipkaart, waarmee je ook anoniem kunt betalen. “Elke betaalmethode is bedoeld voor een speciale reizigersgroep en reiswens”, vertelt Mathijs Voorend van Thales.

Thales is de leverancier van de OV-poortjes bij NS en werkt ook met vervoerders aan de ontwikkeling van nieuwe betaalmethodes. Thales heeft zelfs al een oplossing, waarmee reizigers in Hong Kong hun Octopus Card – de OV-chipkaart in dit gebied – in hun telefoon kunnen uploaden.

Digitale kaart

Reizigers die dat willen kunnen hun bestaande kaart overzetten naar hun telefoon of gelijk een nieuw digitale kaart in hun Samsung wallet zetten. Ze kunnen op die manier hun fysieke kaart digitaal maken. Daarbij gaat de telefoon zelf fungeren als kaart – het is niet noodzakelijk om een app te openen of zelfs voor de telefoon om aan te staan, om hiermee te kunnen reizen. Ook met een lege batterij werkt het gewoon.

Het werkt dus enigszins vergelijkbaar met OV-chip mobiel – dat in Nederland is beproefd – maar zonder het ingewikkelde aanmeldproces dat in Nederland nodig was. In de oplossing die Thales in Hong Kong aanbiedt wordt het reizigersaccount in de back office van de vervoerder direct gekoppeld aan de digitale kaart op de telefoon van de gebruiker. Dit maakt ook het reizen op een abonnement of met korting bijvoorbeeld mogelijk.

Dienstverlening

Voorend ziet verschillende voordelen van het betalen in het OV met een mobiele telefoon. Dit biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om realtime meldingen te sturen over de rit en reizigers kunnen gemakkelijk hun saldo checken. “Het is een manier om extra dienstverlening te bieden.” Daarnaast is het niet per se een vervanging voor een fysieke kaart – reizigers kunnen namelijk deze twee mogelijkheid naast elkaar gebruiken.

Dit betekent overigens niet dat Thales al zijn kaarten op mobiel betalen zet. “Elke betaalmethode is bedoeld voor een unieke groep reizigers”, aldus Voorend. “Wij ondersteunen daarom al die verschillende betaalmethodes, zodat de groep OV-reizigers zo groot mogelijk kan worden. Automobilisten hebben misschien helemaal geen OV-chipkaart, dus we kunnen voor deze mensen de drempel naar het OV verlagen als ze met hun bankkaart kunnen afrekenen.”

Vooral betalen op smartphone en met de bankkaart lijkt in Nederland te worden omarmd als opvolger van de huidige OV-chipkaart. Vaak hebben reizigers één van de twee of beide toch al bij zich, dus zo maakt dit het reizen op OV gemakkelijker. De barcode is met name bedoeld voor toeristen of bijvoorbeeld voor een combi-ticket. Bij RET en NS werken barcodes al en de Rotterdamse stadsvervoerder ziet ook kansen om op deze manier metrokaartjes aan te bieden bij een bezoek aan het theater.

Mobility as a Service

Deze ontwikkelingen op het gebied van OV-betalen bieden volgens Voorend ook mogelijkheden voor de komst van Mobility as a Service (MaaS). Vervoerders en overheden zien hierin grote kansen om Nederland bereikbaar en leefbaar te houden én om de koek voor het OV te vergroten. Want OV moet de ruggengraat van een MaaS-systeem worden. Gemakkelijk betalen is daarbinnen essentieel.

“Het is belangrijk om alle manieren van betalen aan te bieden, omdat er heel veel verschillende reizigers en MaaS-aanbieders zijn”, vertelt Voorend. Hij is van mening dat nieuwe betaalmethodes in het openbaar vervoer de aansluiting van partijen op een MaaS-systeem faciliteert en dit het voor reizigers gemakkelijker maakt om met verschillende modaliteiten te reizen.

Als voorbeeld noemt hij parkeeroplossingen. “Om maatschappelijke doelen en ambities te bereiken, moet je een oplossing kunnen bieden aan mensen die de auto als hun enige oplossing zien. Park & Ride is volgens mij een belangrijke schakel, waarbij mensen met dezelfde kaart of app kunnen parkeren en overstappen op het OV.”

Autogebruik terugdringen

Daarbij is het de ambitie van Thales om steden en opdrachtgevers in het OV te helpen om maatschappelijke doelen te bereiken. MaaS heeft het doel om de bereikbaarheid van reizigers te verbeteren, maar tegelijkertijd zijn er ambities uitgesproken om bijvoorbeeld de CO2-uitstoot terug te dringen. Juist daardoor kan het een doel zijn om het autogebruik terug te dringen.

Bijvoorbeeld in de VS hebben diensten als Uber bijgedragen aan een afgenomen OV-gebruik. Het is dus belangrijk dat nieuwe vormen van vervoer niet gaan concurreren met het bestaande OV, denkt Voorend. Thales wil daar bij de ontwikkeling van een MaaS-oplossing op inspringen. “Er moet een MaaS-oplossing komen die ideaal is voor de reiziger én voor de stad. Thales ontwikkelt oplossingen dat via incentives de belangen van de reiziger en belangen van de stad in acht neemt.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.