ACM keurt MaaS-platform publieke vervoerders goed

NS, GVB, RET en HTM kunnen de aanbesteding van hun MaaS-platform afronden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de introductie van dit platform voor Mobility as a Service namelijk goedgekeurd. Het is de verwachting dat het in 2021 operationeel is, zodat reizigers dit kunnen gebruiken om een reis met verschillende vervoersmiddelen via één app te kunnen plannen, boeken en betalen.

“We zijn blij met de goedkeuring van de ACM”, vertelt RET-directeur Maurice Unck namens de vier vervoerders. “Daarmee is duidelijk dat het platform mededingingsrechtelijk in orde en neutraal is. Voor de reiziger komt het uiteindelijke doel een stap dichterbij: een drempelloze reis waarbij je in één keer via een app kunt plannen, boeken en betalen, bijvoorbeeld voor een reis met een deelscooter en het OV.”

Onzekerheid wegnemen

Nu er goedkeuring is gegeven en de vier publieke vervoerders de tender kunnen afronden, kan er een softwareleverancier worden gekozen om het platform te bouwen. Hierin moeten alle mogelijke soorten van vervoer verzameld worden, zodat reizigers uiteindelijk gemakkelijker, flexibeler, sneller en duurzamer van deur tot deur kunnen reizen. Het gaat dan niet alleen meer om traditioneel openbaar vervoer, maar bijvoorbeeld ook over taxi’s en deelvervoer.

Unck: “De toestemming om het platform te introduceren, is een grote stap: er is nu een hoop onzekerheid weggenomen. Wij roepen aanbieders van mobiliteitsdiensten en MaaS-aanbieders dan ook op om zich bij het platform te melden en het gesprek aan te gaan.” HTM, NS, RET en GVB benadrukken met dit platform naar het bredere, maatschappelijke belang te kijken. Het wordt dan ook een open platform, waarvan alle mobiliteitsaanbieders gebruik kunnen maken.

Transparantie

Het is wel een nieuw terrein voor de landelijke spoorvervoerder en de drie stadsvervoerders. Nadat ze bekendmaakten dit platform te willen opstarten, klonken er dan ook enkele kanttekeningen. Er werd gevreesd voor een oneerlijke machtspositie. De publieke vervoerders beloven echter dat ze open en transparant te werk willen gaan. “De centrale filosofie is dat het platform openstaat voor zo veel mogelijk partijen, die zo laagdrempelig mogelijk bij het platform kunnen aansluiten.”

Daarnaast heeft het platform geen winstoogmerk, al moet het wel kostendekkend zijn. Deze kosten worden zo veel mogelijk naar gebruik verdeeld tussen de aangesloten partijen. Wanneer nieuwe mobiliteitsaanbieders willen deelnemen, moeten ze een bijdrage betalen voor de ontsluiting van hun diensten. De MaaS-dienstverleners betalen voor het platform op basis van gebruik.

Rolverdeling

Voor het platform wordt een aparte entiteit opgericht. RET, NS, GVB en HTM zijn aandeelhouders en gezamenlijk eigenaar van deze entiteit. Voor deze verdeling is bewust gekozen, zodat de eigenaren op afstand staan van de dagelijkse exploitatie en de neutraliteit zo gewaarborgd wordt.

Lees ook:

‘Concessieverleners moeten juiste voorwaarden stellen voor MaaS’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.