Tram van GVB en autoverkeer in Amsterdam

Vraag om meer samenhang bij Amsterdamse OV-projecten

Er staat een groot aantal OV-projecten op de planning in de regio Amsterdam. Maar volgens consumentenorganisaties missen deze een goede afstemming en zijn ze ook niet voldoende toekomstvast. Daarom vragen de organisaties, waaronder Rover, om meer samenhang en hogere eisen zodat de projecten toekomstgericht zijn.

“Wij missen een ‘masterplan’ voor een coherente ontwikkeling van het OV op en rond de Ruit van Amsterdam (inclusief Schiphol, Zaandam, Haarlem en Weesp)”, schrijven de consumentenorganisaties in een brief. “Wij adviseren om een aanpak in deze richting te gaan volgen. Er moet een optimum worden gevonden tussen spoor, metro en regionaal OV, waarbij wordt onderkend dat het spoor niet alleen van belang is voor het (inter)nationale netwerk maar ook voor het regionale netwerk.”

Herstel groei

Het is volgens hen van essentieel belang dat de regionale overheden en het kabinet haast maken met een gecoördineerde besluitvorming. Weliswaar heeft de coronacrisis een rem gezet op de reizigersgroei in de regio, maar de consumentenorganisaties verwachten dat dit slechts tijdelijk is. Door de economische en demografische ontwikkeling van de regio Amsterdam, zal het OV-gebruik opnieuw fors gaan toenemen.

Een masterplan is daarom noodzakelijk. De consumentenorganisaties doen hier zelf al een voorzet voor. Naast uitbreidingen in het bus-, tram- en metronetwerk pleiten de organisaties voor het versnellen van de bouw van het derde perron op station Amsterdam Zuid en het aanpassen van de verbouwingsplannen van station Amsterdam Centraal met een tiende perronspoor.

Noord/Zuidlijn

Verder vragen ze investeringen in verbindingen met Almere en Haarlem, bijvoorbeeld in de vorm van lightrail en er moet snel worden gekozen voor de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroring tussen Sloterdijk en CS. Zo krijgt het spoor meer ruimte voor internationale treinen als vervanging van het luchtverkeer op kortere afstanden.

Het is noodzakelijk om daar nu al mee te beginnen, vinden deze organisaties. “Het realiseren van de benodigde infrastructuur kost veel tijd. Voortgang nu is belangrijk om te voorkomen dat het openbaar vervoer rond Amsterdam later vastloopt”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Gezien de woningbouwplannen rond Amsterdam is het een kwestie van tijd voordat de snelle reizigersgroei van voor de coronacrisis zich hervat. Hoog tijd dus voor een toekomstvast plan, dat voor lange tijd antwoord biedt op de vraagstukken van klimaat en leefbaarheid”.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

5 reacties op “Vraag om meer samenhang bij Amsterdamse OV-projecten”

Pat Rick|24.07.20|11:49

Dit lijkt inderdaad het geval. De ontwikkeling van het A’damse OV lijkt vooral financieel gedreven door one-off projecten zoals de N/Z-lijn en door de dekkingsgraad. En daarna op Amsterdam en niet op de regio of het land. Het beleid voor regio is om de bus te nemen tot de volgende metro of tramstation en daar over te stappen. Voor het land is het: rij naar een P&R en stap daar over op het OV. Terwijl het doel zou moeten zijn om een autoloze lifestyle mogelijk te maken.

Pat Rick|24.07.20|11:49

Het zou Amsterdam sieren door een hoger ambitieniveau en een centralere rol op te pakken, waardoor die autoloze lifestyle binnen bereik komen voor veel inwoners in Noord/Zuid Holland, Utrecht en Flevoland. Andere doelen zoals schone lucht akkoord, minder stikstofverbindingen, minder verkeerslawaai en CO2-uitstoot worden ook geholpen. En die dingen dragen bij tot verbetering van kwaliteit van leven van inwoners in de directe omgeving.

Pat Rick|24.07.20|11:49

Metrolijn naar Schiphol is gewoon een no-brainer en het is verbazingwekkend hoeveel water er door de Amstel moet stromen voordat men in beweging komt. Wacht men totdat het verkeer aan de zuidkant helemaal vastloopt? Of totdat werkgelegenheid vertrekt? Zelfs als de forensen niet kunnen stemmen op de A’damse gemeenteraad, zou deze toch de werkgelegenheid moeten stimuleren en zo dat dit op een groenere manier kan.

Pat Rick|24.07.20|11:50

Metro zou de voorsteden moeten verbinden zoals in een echte METROpool. Bij een stad als Stockholm reikt de metro tot 30-35 km buiten het centrum. En is aanleg daar extra moeilijk door de rotsondergrond. Vanuit Almere zou men veel goedkoper met een afzinkbare tunnel via IJ-burg naar het centrum kunnen gaan. En van CS via het IJ naar havenstad en naar Zaandam. En een gevoel van urgentie is nodig, want de rente is nog laag (Wopke/Wiebes fonds) en het verkeer herstelt zeker van de crisis.

André Koelewijn|20.09.20|15:06

Opvallend dat dit in de regio Rotterdam – Den Haag al jaren veel beter geregeld is.
De gemeente Amsterdam lijkt niet te beseffen dat voorzieningen die de gemeentegrens overschrijden juist ook de eigen gemeente ten goede kunnen komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.