Vraag om meer samenhang bij Amsterdamse OV-projecten

Tram van GVB en autoverkeer in Amsterdam

Er staat een groot aantal OV-projecten op de planning in de regio Amsterdam. Maar volgens consumentenorganisaties missen deze een goede afstemming en zijn ze ook niet voldoende toekomstvast. Daarom vragen de organisaties, waaronder Rover, om meer samenhang en hogere eisen zodat de projecten toekomstgericht zijn.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Vraag om meer samenhang bij Amsterdamse OV-projecten”

André Koelewijn|20.09.20|15:06

Opvallend dat dit in de regio Rotterdam – Den Haag al jaren veel beter geregeld is.
De gemeente Amsterdam lijkt niet te beseffen dat voorzieningen die de gemeentegrens overschrijden juist ook de eigen gemeente ten goede kunnen komen.

Pat Rick|24.07.20|11:50

Metro zou de voorsteden moeten verbinden zoals in een echte METROpool. Bij een stad als Stockholm reikt de metro tot 30-35 km buiten het centrum. En is aanleg daar extra moeilijk door de rotsondergrond. Vanuit Almere zou men veel goedkoper met een afzinkbare tunnel via IJ-burg naar het centrum kunnen gaan. En van CS via het IJ naar havenstad en naar Zaandam. En een gevoel van urgentie is nodig, want de rente is nog laag (Wopke/Wiebes fonds) en het verkeer herstelt zeker van de crisis.

Pat Rick|24.07.20|11:49

Metrolijn naar Schiphol is gewoon een no-brainer en het is verbazingwekkend hoeveel water er door de Amstel moet stromen voordat men in beweging komt. Wacht men totdat het verkeer aan de zuidkant helemaal vastloopt? Of totdat werkgelegenheid vertrekt? Zelfs als de forensen niet kunnen stemmen op de A’damse gemeenteraad, zou deze toch de werkgelegenheid moeten stimuleren en zo dat dit op een groenere manier kan.

Pat Rick|24.07.20|11:49

Het zou Amsterdam sieren door een hoger ambitieniveau en een centralere rol op te pakken, waardoor die autoloze lifestyle binnen bereik komen voor veel inwoners in Noord/Zuid Holland, Utrecht en Flevoland. Andere doelen zoals schone lucht akkoord, minder stikstofverbindingen, minder verkeerslawaai en CO2-uitstoot worden ook geholpen. En die dingen dragen bij tot verbetering van kwaliteit van leven van inwoners in de directe omgeving.

Pat Rick|24.07.20|11:49

Dit lijkt inderdaad het geval. De ontwikkeling van het A’damse OV lijkt vooral financieel gedreven door one-off projecten zoals de N/Z-lijn en door de dekkingsgraad. En daarna op Amsterdam en niet op de regio of het land. Het beleid voor regio is om de bus te nemen tot de volgende metro of tramstation en daar over te stappen. Voor het land is het: rij naar een P&R en stap daar over op het OV. Terwijl het doel zou moeten zijn om een autoloze lifestyle mogelijk te maken.