Veerverbinding IJ (bron: GVB)

GVB kiest voor nieuwe aanduiding veerverbindingen

De start van de nieuwe dienstregeling op 3 januari was voor GVB ook het moment voor een nieuwe aanduiding van de veerverbindingen. De Amsterdamse stadsvervoerder past voor de oversteken over het water voortaan hetzelfde systeem toe als bij de metro. Dit moet overzichtelijker maken waar welke pont vaart.

De veerverbindingen worden nu aangeduid met een ‘F’ (van ferry) met eigen lijnnummer en kleur, net als bij de metro gebeurt met de ‘M’. “Het is kort, maar krachtig en makkelijk uit te leggen aan iedereen”, aldus Marieke Stakenburg van Studiostaak, dat onderzoek uitvoerde voor GVB. De oorspronkelijke namen als Buiksloterwegveer of NDSM-werfveer bezorgden met name buitenlandse toeristen de nodige moeite. Ook andere reizigers hadden weleens problemen bij het vinden of nemen van de juiste pont.

Mogelijke groei

GVB heeft op dit moment zeven veerverbindingen over het IJ, waarvan de nummering van F1 tot en met F7 loopt. Desondanks begint de vervoerder voor de drie Noordzeekanaalverbindingen pas bij F20. “Hier zit een gat in de nummering tussen, omdat om we op het IJ rekening houden met mogelijke groei”, aldus GVB-projectleider Iris van Nifterick.

De veerdiensten op het IJ en Noordzeekanaal worden sinds 2013 verzorgd door GVB. Begin dit jaar wordt de zevende en laatste van een nieuwe serie IJveren in de vaart genomen. Deze hebben met een hybride aandrijving en worden op termijn omgebouwd om volledig uitstootvrij te kunnen varen. Inmiddels is ook de bouw gestart van vijf nieuwe volledig elektrische veerponten op het Noordzeekanaal, waarvan de eerste naar verwachting aankomende zomer gaat varen.

Lees ook: GVB zet instapbegeleider in wegens drukte op veerpont

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.