Tramlijn 26 van de GVB, bron: GVB Verbindt

GVB wordt kleiner en flexibeler door coronacrisis

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat personeel dat in 2021 uitstroomt niet vervangen. Hierdoor verdwijnen er bij de organisatie zeker 100 fulltime banen. Verder zijn met vakbonden afspraken gemaakt om de lonen meerjarig te matigen. Door het afschalen van de dienstregeling moet de organisatie flexibeler worden ingericht en kan het werk met minder mensen worden uitgevoerd, schrijft GVB in zijn jaarverslag over 2020. Het OV-aanbod in de hoofdstad wordt volgend jaar met 12 procent verschraald.

GVB benadrukt dat het personeelsbestand ondanks de coronacrisis een belangrijk thema voor de toekomst blijft. Via natuurlijk verloop verlaten binnen zes jaar 1.000 mensen GVB, ruim 20 procent van het totale personeelsbestand, maar de vervoerder verwacht dat de crisis van tijdelijke aard is. Daarom wordt maximaal ingezet op om-, her- en bijscholing, om medewerkers die hun functie tijdelijk niet kunnen uitoefenen voor ander werk in te zetten.

Geen exploitatiesubsidie

Net als ander vervoerders zag GVB het aantal reizigers vorig jaar plots halveren vanwege de coronamaatregelen. Op een gemiddelde werkdag werden 491.000 mensen vervoerd; in 2019 waren dat er nog 938.000. Dat zorgde ervoor dat de reizigersopbrengsten met ruim 200 miljoen euro daalde tot 180,4 miljoen. Terwijl 2020 juist zo mooi had kunnen worden: evenementen als SAIL Amsterdam en het EK voetbal stelden veel reizigers in het vooruitzicht.

GVB werd financieel extra getroffen omdat het – zoals afgesproken met de Vervoerregio Amsterdam – voor het eerst zonder exploitatiesubsidie reed. De kostendekkingsgraad is daardoor gestegen tot 103,5 procent. Afhankelijk van de definitie kan dit volgens GVB op twee manieren worden opgevat: positief voor wie kijkt naar de verdere afbouw van de exploitatiesubsidie en negatief als wordt gefocust op de extreme daling van de reizigersopbrengsten.

2,4 miljoen euro verlies

Zonder overheidssteun zou het verlies op het exploitatiecontract 137 miljoen euro bedragen. Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding werd dit verminderd tot circa 10 miljoen. Het resultaat na belasting komt daardoor uit op een verlies van 2,4 miljoen euro. In 2019 noteerde GVB nog een plus van 2 miljoen.

De Rijksbijdrage was en blijft volgens GVB-directeur Claudia Zuiderwijk hard nodig. “Dankzij deze vergoeding konden we in 2020 nagenoeg een volledige dienstregeling rijden. Ook vielen er daardoor geen ontslagen.” Het kabinet neemt uiterlijk komende zomer een besluit over verlenging in 2022. Er gloren volgens Zuiderwijk in elk geval betere tijden. “Met het stijgen van de vaccinatiegraad in heel Nederland en de versoepelingen die daarbij horen hopen we in de loop van het jaar weer toe te groeien naar Amsterdamse reizigersaantallen.“

Nieuwe concessie

GVB verwacht desondanks zeker tot in 2024 de gevolgen van corona te voelen en een overbruggingsplan moet kapitaalvernietiging voorkomen. Het aantal woningen in Amsterdam groeit de komende vijf jaar naar verwachting namelijk met 50.000. Ook zijn plannen van de gemeente versneld om de stad autoluw te maken en andere, duurzame vormen van vervoer te stimuleren. Daardoor kan het OV-gebruik tot 2030 met liefst 40 tot 50 procent groeien.

De Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en GVB werken momenteel een OV-Governancetraject uit om een stevig vervoerssysteem voor de toekomst neer te zetten, inclusief deelvervoer. De rollen en verantwoordelijkheden van alle partijen worden hierin beter op elkaar afgestemd en geïntegreerd.

Verder wordt nog altijd ingezet op vervroegde toekenning van de nieuwe concessie. GVB en de Vervoerregio blijven van mening dat een vervroegde nieuwe concessie de beste optie is om voorbereid te zijn op de groei die naar verwachting doorzet als de crisis achter de rug is. De vervoerder heeft goede hoop dat de nieuwe concessieperiode in 2022 ingaat, in plaats van 2025.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “GVB wordt kleiner en flexibeler door coronacrisis”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:12

Verdwaasd door allerlei topzware toekomstplannen heeft men uit het oog verloren dat een behoorlijk aanbod voor het heden toch wel de grondslag is voor een gezond bedrijf…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.