CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn

Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht
Foto inge

De Amsterdamse aanvraag voor financiering voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn bij Haven-Stad is niet solide genoeg, zo oordeelt het Centraal Planbureau (CPB) na doorrekening. Daarmee krijgt de hoofdstad een nieuwe teleurstelling te verwerken.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|20.08.21|14:43

@Wiebe: N/Z-lijn tot Schiphol is een no-brainer. Maar doordat men zo gierig is, loopt het verkeer vast aan de zuidflank A’dam. Het groeifonds had dus toch 50 miljard moeten zijn, volgens de gewekte verwachtingen. Nu oeverloze discussies ipv doorpakken (wat ambtenarij niet slecht uitkomt).
MRDH heeft een betere visie, waardoor OV een autoloze lifestyle ondersteunt, zoals in Stockholm met lijnen tot 35 km buiten het centrum. Moet ook in A’dam kunnen, met zelfde inwoneraantal in de METROpoolregio.

Wiebe Goossen|01.06.21|14:00

Alleen omdat de plannen groots worden opgezet door de gemeente kan van het Rijk niet worden verwacht ongedekte cheques maar even bij te passen; tenslotte zijn de middelen bij het Rijk ook niet onbeperkt en zeker niet alleen voor de hoofdstad geoormerkt – er zijn immers ook andere dringende problemen op dit gebied doorheen het hele land.