Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht

CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn

De Amsterdamse aanvraag voor financiering voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn bij Haven-Stad is niet solide genoeg, zo oordeelt het Centraal Planbureau (CPB) na doorrekening. Daarmee krijgt de hoofdstad een nieuwe teleurstelling te verwerken.

Amsterdam had voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn op respectievelijk 3 en 1,7 miljard euro gerekend. Voor de ringlijn kwam in april geen geld uit het Nationaal Groeifonds beschikbaar, voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn werd Amsterdam mede door een kritisch geluid van het CPB niet 3 maar 1,5 miljard euro in het vooruitzicht gesteld.

Extra spoorcapaciteit Schiphol

Nu levert het CPB na een gedetailleerde doorrekening opnieuw kritiek, zo schrijft Het Parool. Zo kan niet met zekerheid gesteld worden dat het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol voor extra capaciteit op het spoor in de Schipholtunnel zal zorgen. Ook achten de onderzoekers van het CPB het waarschijnlijk dat de tunnel in een later stadium alsnog uitgebreid moet worden. Dit zou betekenen dat de verlenging van de Noord/Zuidlijn alleen voor uitstel zorgt, niet voor afstel.

Ook het doortrekken van het metrospoor tussen het Centraal Station en de Transformatorweg ten behoeve van de nieuwe wijk Haven-Stad krijgt de handen niet op elkaar bij het CPB. “Voor de nieuwe woningen in Haven-Stad is de fietsafstand naar andere metrohaltes beperkt”, zo stellen de onderzoekers. “Infrastructuur is niet randvoorwaardelijk voor binnenstedelijke woningbouw.”

Reactie Amsterdam

Wethouder Egbert de Vries wijst daarentegen op de verwachte omvang van de wijk, waardoor het lang niet voor iedereen te doen is om de fiets te pakken. “Het is altijd goed om te fietsen, maar dat moet wel een redelijke afstand zijn. Haven-Stad wordt veel groter, en bovendien moeten mensen die minder mobiel zijn hier ook kunnen wonen”, zo wordt hij geciteerd in de krant.

Het definitieve oordeel van het Nationaal Groeifonds volgt over enkele maanden.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:00

Alleen omdat de plannen groots worden opgezet door de gemeente kan van het Rijk niet worden verwacht ongedekte cheques maar even bij te passen; tenslotte zijn de middelen bij het Rijk ook niet onbeperkt en zeker niet alleen voor de hoofdstad geoormerkt – er zijn immers ook andere dringende problemen op dit gebied doorheen het hele land.

Pat Rick|20.08.21|14:43

@Wiebe: N/Z-lijn tot Schiphol is een no-brainer. Maar doordat men zo gierig is, loopt het verkeer vast aan de zuidflank A’dam. Het groeifonds had dus toch 50 miljard moeten zijn, volgens de gewekte verwachtingen. Nu oeverloze discussies ipv doorpakken (wat ambtenarij niet slecht uitkomt).
MRDH heeft een betere visie, waardoor OV een autoloze lifestyle ondersteunt, zoals in Stockholm met lijnen tot 35 km buiten het centrum. Moet ook in A’dam kunnen, met zelfde inwoneraantal in de METROpoolregio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.