VIRM langs overweg (foto: NS)

EU berispt Nederland over toegang tot spoormarkt

De Europese Commissie heeft onlangs bij Nederland aangedrongen op betere toegang tot de spoormarkt. Het is onduidelijk wat de precieze klachten zijn, maar de berisping komt niet als een verrassing. Dat zegt Nick Brooks, secretaris-generaal van AllRail, dat nieuwe toetreders op de spoormarkt vertegenwoordigt, tegen zustervakblad RailTech.

Met de ingebrekestelling wordt Nederland – net als Denemarken – opgeroepen om de EU-richtlijn die markttoegang en spoorbeheer regelt op de juiste manier ten uitvoer te brengen. De richtlijn in kwestie (2016/2370/EU) heeft betrekking op de openstelling van de markt voor het binnenlands passagiersvervoer en het beheer van de spoorweginfrastructuur.

De ingebrekestelling is de eerste juridische stap van een inbreukprocedure van de Europese Commissie. Als het antwoord van een lidstaat – waarvoor Nederland twee maanden de tijd heeft – ontoereikend is, volgt een formeel verzoek om aan het EU-recht te voldoen. Pas als daar geen vervolg aan wordt gegeven, kan de zaak voor het Hof van Justitie komen. Zover komt het meestal niet.

Met twee maten meten

Brooks van Allrail is zoals gezegd niet verrast door het nieuws. Er wordt volgens hem al 27 jaar lang met twee maten gemeten. Hij spreekt van een ongelooflijk verschil tussen de opening van de Nederlandse spoormarkt en het betreden van andere EU-markten door NS.

De spoorvervoerder nam in 2008 Abellio in Duitsland over en kon daardoor bieden op alle Public Service Obligation (PSO)-contracten in het land. Ondertussen is, door toedoen van de Nederlandse overheid, de concessie van het hoofdrailnet tot 2035 gesloten voor alle andere vervoerders, zo betoogt de de secretaris-generaal. In Denemarken is volgens hem sprake van een vergelijkbare situatie.

Nachttrein

Of de brief te maken heeft met de nachtreinverbinding tussen Amsterdam en Wenen waarvoor de overheid subsidie verstrekte aan NS is niet duidelijk, maar wel aannemelijk. AllRail is ook betrokken bij de bezwaarprocedure tegen deze subsidieverlening. “We zullen de onterechte onderhandse gunning aan NS en ÖBB Nightjet via alle mogelijke juridische kanalen blijven aanvechten”, zegt Brooks.

“Het slaat nergens op dat RegioJet/European Sleeper Nederland kan bedienen zonder subsidie, en zelfs een SBB/ÖBB Nightjet-trein vanuit Zürich naar Nederland rijdt zonder subsidie, maar een nachttrein Wenen-Amsterdam dit wel nodig heeft. Misschien kunnen NS en ÖBB Nightjet beter gaan uitzoeken hoe ze klanten kunnen winnen.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “EU berispt Nederland over toegang tot spoormarkt”

Wiebe Goossen|29.06.21|13:07

Als overtuigd anti-Unionist sta ik zéér afwijzend tegen deze betutteling vanuit ‘Bruxelles’! Nóg zijn we geen EUnheidsworst!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.