Metro van GVB in Amsterdam, R-net

Problemen met beveiligingssysteem metro Amsterdam kunnen nog jaren duren

Bron: Inge

De problemen met het nieuwe Communication Based Train Control-systeem (CBTC) van de Amsterdamse metro kunnen nog jaren duren. De implementatie van het nieuwe systeem in een zogenaamde ‘brown field’-situatie kan niet zonder hinder voor reizigers, schrijft verkeerswethouder Egbert de Vries in een brief aan de gemeenteraad.

Hij geeft in de brief een toelichting op aanhoudende storingen van het metroverkeer, waarin hij erop wijst dat de robuustheid van het nieuwe systeem “nog niet op orde” is. Volgens hem is de veiligheid niet in geding, maar zijn de problemen nog lang niet opgelost.

Noodremmingen

Er doen zich dagelijks noodremmingen voor met verschillende oorzaken. De meest voorkomende oorzaak in de afgelopen weken was het slippen van de wielen van de metro’s door nat weer en bladeren. Als gevolg van de noodremmingen moet de metrobestuurder even langzamer rijden om de metro weer aan te melden in het systeem. Dit leidde tot vertragingen.

Op dit moment is er een dagelijkse uitval van 1 tot 3 procent door storingen in de voertuigen of de interactie tussen de voertuigen en het verkeersleidingssysteem. Ook komen er sinds 11 november haperingen voor in de werkstations van de verkeersleiders. Het probleem met verouderde reisinformatie op de perrondisplays is inmiddels door een software-update verholpen.

Op 20 november haperde de werkstations van de verkeersleiders zodanig dat de verkeersleiders geen zicht meer hadden wat er op het spoor gebeurde. Volgens de wethouder was dat voor drie metro’s niet mogelijk, omdat het eerstvolgende perron bezet was. Reizigers moesten daardoor 15 minuten in het voertuig wachten voordat ze op een station uit konden stappen.

Verkeersleidingssysteem crasht snel

Hoewel de analyses van de oorzaken van de verstoringen nog in volle gang zijn, kan volgens De Vries al wel worden vastgesteld dat “het verkeersleidingssysteem relatief snel crasht”. Dit lijkt in sommige gevallen veroorzaakt te worden door een interventie van een verkeersleider in de dienstregeling.

Als een verkeersleider noodgedwongen een automatische afhandeling van het metroverkeer onderbreekt, reageert het systeem hier niet in alle gevallen goed op. Dat komt soms ook doordat de verkeersleider het door Alstom bedachte protocol niet volgt. “Het gevolg is in vrijwel alle gevallen dat het geheugen volloopt of de processoren overbelast raken”, aldus de wethouder. Hij geeft aan te verwachten dat als verkeersleiders meer ervaring opdoen met het systeem dat het aantal onderbrekingen van de exploitatie zal teruglopen.

Maatregelen

Om de systemen structureel robuuster te maken zijn software-aanpassingen nodig. Ook wordt er gekeken naar mogelijke aanpassingen in de exploitatie en het onderhoud van het metrosysteem, om daarmee de kans op verstoringen te verkleinen en robuustheid van de dienstverlening aan de reizigers te verhogen.

Naar aanleiding van de verstoringen is een groot team van Alstom in Amsterdam aanwezig tijdens de dienstregeling. Dit team zal tijdelijk worden uitgebreid, zodat ook in de weekenden de bezetting compleet is. Daarnaast worden medewerkers van GVB versneld opgeleid om in storingsdiensten mee te draaien.

Het Bestuurlijk Team Metro heeft dinsdag besloten om ondanks de verstoringen door te gaan met het nieuwe systeem. “De nadelen van het onderbreken van de ingebruikname van het nieuwe systeem acht het BT groter dan de nadelen van doorgaan met de ingebruikname”, aldus de wethouder.

Reizigers financieel compenseren

De Amsterdamse afdeling van Rover trok deze week aan de bel bij GVB, de gemeente Amsterdam en Vervoerregio. Volgens de vereniging kan er meer worden gedaan om reizigers te helpen en financieel te compenseren wanneer het netwerk platligt.

In een brief vraagt de reizigerorganisatie gevraagd om concrete maatregelen, zoals gratis gebruik van andere OV-lijnen waaronder NS-treinen en het verbeteren van gebrekkige reisinformatie. Rover is verder van mening dat het mogelijk zou moeten zijn om delen van trajecten eerder op te starten, zodat reizigers niet op herstel van het complete netwerk hoeven te wachten.

Programmadirecteur Gerard Scheffrahn van de gemeente Amsterdam vertelde in september in de uitzending van SpoorProTV dat het treinbeïnvloedingssysteem niet ontworpen voor de Amsterdamse situatie en dat daarom leidt tot kinderziektes. Bij de Noord/Zuidlijn zijn er volgens hem minder problemen omdat het daar om een nieuwe spoorlijn gaat.

Bekijk hier het interview met Gerard Scheffrahn:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.