
Noord/Zuidlijn haalt vooral reizigers uit tram en bus
Foto inge
De Noord/Zuidlijn heeft vooral gezorgd voor verschuivingen binnen het Amsterdamse openbaar vervoersysteem. De metroreizigers zijn met name afkomstig uit de tram en in mindere mate uit de bus, terwijl het auto- en fietsgebruik onder Amsterdammers vrijwel gelijk is gebleven.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
De vermindering van het autoverkeer zal steeds sterker worden als er meer belangrijkrijke woon- en werkcentra worden verbonden. Zo zal het autoverkeer steeds sterker dalen als de lijn naar Schiphol/Hoofddorp wordt doorverbonden, metro wordt aangelegd naar Havenstad/Zaanstad. En later naar Almere en Zandvoort. Na initiële perikelen toont de Hoekse Lijn aan dat er meer reizigers zijn en meer economische activiteiten op een milieuvriendelijke manier ontsloten
Kijk hoe steden in het buitenland dit doen: Stockholm verbindt de voorsteden die 30 km uit het centrum liggen. Men kan daar systematisch werken aan hoogwaardig OV-systeem. Vancouver heeft 60% meer netwerk, hoewel ze 10 jaar later zijn begonnen aan metro. Zij houden hun steden leefbaar en mobiel. Dat moet A’dam toch ook kunnen doen! En dan ondersteunt men ook het Schone luchtakkoord, beperking geluidsoverlast autoverkeer en hoogwaardige mobiliteit voor de METROpoolregio Amsterdam.
Het was een heel gesteggel geweest vanwege ook de gestegen kosten maar toch blij dat deze gekomen is gezien dat Amsterdam Noord net zoveel inwoners heeft als de plaatsen Leeuwarden en/ of Hilversum