Overlast buslijnen Ter Apel verder aangepakt

Er komen extra maatregelen om de overlast op de buslijnen tussen station Emmen en het asielzoekerscentrum in Ter Apel tegen te gaan. Dat hebben vervoerder Qbuzz en FNV afgesproken. Zo gaat de pendelbus tussen Emmen en het AZC langer rijden en worden er vanaf volgende week op het station van Emmen gastheren of -vrouwen ingezet die passagiers met bestemming Ter Apel gaan wijzen op de pendelbus.

Daarnaast worden de pendelbussen voorzien van betere incheck- en betaalapparatuur, komt er een duidelijke werkinstructie voor chauffeurs en gaat Qbuzz bij de bushalte voor lijn 73 in Ter Apel zorgen voor permanent cameratoezicht. Onlangs was al afgesproken dat ’s avonds na negen uur een boa meerijdt op die lijn en dat er ’s middags vanaf vijf uur permanente controle is van toezichthouders op station Emmen.

Onderhandelingen en acties

De buslijnen tussen Emmen en Ter Apel hebben al jaren te kampen met overlast, waarbij ook geregeld sprake is van geweld. Soms weigeren passagiers te betalen en proberen ze met geweld in de bussen te komen. Chauffeurs hebben er meer dan genoeg van en vroegen al meermaals om extra beveiliging. FNV onderhandelt er al lange tijd over met Qbuzz. Vorige maand voerden chauffeurs nog drie dagen actie om hun eisen kracht bij te zetten. Later hielden ze ook nog een werkonderbreking.

Een enquête van FNV vorig jaar wees uit dat 90 procent van de chauffeurs zich zorgen maakt over veiligheid. FNV-bestuurder Edwin Kuiper is blij met de aanvullende maatregelen die nu afgesproken zijn al moeten ze nog wel ingevoerd worden. “Hopelijk verbetert met deze nieuwe afspraken de veiligheid en verminderen de zorgen daarover. Nieuwe acties zouden dan niet meer nodig zijn, we wachten daarvoor de evaluaties af.” De vakbond en Qbuzz gaan over een paar weken bekijken wat het effect is van de nieuwe maatregelen. Kuiper: “We proberen de druk erop te houden, zodat het niet op een gegeven moment wordt afgeschaald, maar wel wordt voortgezet.”

Kamervragen en toezeggingen staatssecretaris

Ook in de politiek kwam het onderwerp vorig jaar op de agenda te staan. SP-Kamerlid Jasper van Dijk stelde vorig jaar meerdere malen Kamervragen over de aanhoudende incidenten op de bussen naar Ter Apel. Toenmalig staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) sprak in de zomer ter plekke met een aantal chauffeurs en afgelopen najaar nog een keer online.

Die gesprekken leverde de toezegging van de staatssecretaris op dat er vanaf 21.00 uur een boa op buslijn 73 zou mee gaan rijden en dat de al bestaande pendelbus tussen station Emmen en het AZC in Ter Apel zou gaan rijden vanaf de eerste tot de laatste trein. De chauffeurs vonden die afspraken onvoldoende. Ze wilden meer toezicht. Dat komt er nu dus wel in de vorm van permanent cameratoezicht bij de bushalte in Ter Apel en in de vorm van de gastheren- en gastvrouwen op station Emmen. Zij gaan passagiers voor Ter Apel attenderen op de speciale pendelbus om ze op die manier zo veel mogelijk te weren uit de reguliere bussen.

Ook zegde de staatssecretaris vorig jaar een subsidie toe van 1 miljoen euro die gemeenten voor 1 oktober konden aanvragen voor lokale maatregelen om de overlast van asielzoekers buiten de COA-opvanglocaties aan te pakken. Die regeling wilde ze behouden zolang er sprake is van overlast.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.