GVB bespaart 50.000 kilometers met nieuwe metrosimulatoren

Nieuwe bestuurders opleiden in een metro zelf is soms lastig vanwege beschikbaarheid van materieel en de drukke dienstregeling. Bovendien moeten voertuigen dan lege opleidingskilometers maken. Daar heeft GVB een oplossing voor gevonden. De stadsvervoerder nam maandagochtend drie metrosimulatoren in gebruik.

Daarin kunnen nieuwe en bestaande bestuurders virtueel rijden met de M5 en met de oudere S3/ M4 en straks de nieuwe M7. Kandidaten kunnen ook onder GoA1 (zelf rijden) en GoA2 (automatisch rijden) rijbewegingen uitvoeren. In het Logistiek Centrum Metro zijn door Lander drie echte cabines gebouwd, met een bestuurdersstoel met uitzicht op vier monitors. En natuurlijk een levensgroot scherm voor de bestuurder waarop hij de situatie buiten het voertuig ziet. Allemaal erop gericht om een zo realistisch mogelijke situatie te creëren.

Theorie en praktijk

Naast de voordelen voor de beschikbaarheid en voor de dienstregeling is de mogelijkheid om veiligheidskritische handelingen te oefenen een groot voordeel, legt Vincent Pfeil uit. Hij is manager opleidingen en regelgeving Metro bij GVB. In de opleiding is daarvoor veel aandacht, maar het blijft vaak een theoretisch verhaal.

Oefenen met een obstakel op de baan of een ontsporing kan nu eenmaal niet. Rijden op linkerspoor is eveneens lastig, aangezien dit slechts op een stuk in het netwerk kan. Anders ondervindt het reguliere metroverkeer hinder. Voor dit soort bijzondere verrichtingen kan een simulator optimaal gebruikt worden en toont een instructeur hoe een bestuurder op zulke momenten reageert. “Je moet als bestuurder snel en accuraat kunnen handelen”, vertelt Pfeil.

Tekst loopt door onder foto

Minder kilometers

GVB verwacht hiermee daarnaast tijdwinst te behalen. Met een echte metro is het ingewikkeld om keer op keer op hetzelfde baanvak te oefenen, aangezien de bestuurder één keer voorbij dat punt komt en dan weer helemaal terug moet rijden. Nu dit voortaan met een druk op de knop kan, draagt het bij aan de reductie van het aantal lege kilometers. De vervoerder schat dat er zo’n 50.000 kilometers op jaarbasis bespaard worden. Minder opleidingskilometers in de praktijk zorgt zo zelfs voor een financieel voordeel.

Zo accuraat mogelijk

De simulator sluit zo dicht mogelijk bij de realiteit aan. Dat gaat ver. Twee jaar geleden zijn medewerkers van ontwikkelaar Lander een week lang meegereden en hebben ze alles vastgelegd. Niet alleen het spoor, de perrons en de omgeving, maar zelfs de knopjes die in de metro’s aanwezig zijn. En het geluid wanneer de knop wordt ingedrukt of het geluid van de ruitenwissers.

Metrobestuurder Mathijs legt uit dat de ervaring erg lijkt op de werkelijke situatie. Hij ziet dan ook grote voordelen voor de opleiding. De simulator remt iets harder dan een echt voertuig, maar verder lijkt het levensecht. Hij toont dat zelfs voor zaken buiten de cabine voor de bestuurder is nagedacht. Als bijvoorbeeld een deur niet meer goed functioneert, is het aan de metrobestuurder om die handmatig af te sluiten.

Tekst loopt door onder foto

Daarom staat ongeveer een meter achter de bestuurdersstoel nog een extra scherm, die een deur van het metrovoertuig toont. Net als in een echte metro moet de bestuurder opstaan om dit probleem te verhelpen. Met een paar klikken draait Mathijs een sleutel om die nodig is om de storing op te lossen. Terug in de bestuurdersstoel wijst hij op een kruis op een van de monitors. “Daar zie je dat de deur nu is vergrendeld.”

Vertrekprocedure

Zelfs in de virtuele opleiding blijft erg veel aandacht voor een veilige vertrekprocedure, benadrukt Pfeil. “Ik zeg wel eens dat metrobestuurders de hele dag trein-tv kijken.” Daarmee bedoelt hij dat de bestuurders veel op een schermpje aan hun linkerhand kijken, waar het perron te zien is. Dit is belangrijk, omdat er nare situaties kunnen ontstaan als de bestuurder daar zijn aandacht niet op vestigt. “Als een examenkandidaat niet op dat scherm kijkt voor vertrek, is hij meteen gezakt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.