Metro Amsterdam (foto: GVB Verbindt)

GVB verlengt metro’s in de spits ondanks hogere kans op storingen

GVB gaat in de spits geleidelijk aan langere metro’s inzetten nu er na het verdwijnen van de meeste coronaregels weer meer reizigers zijn. Die afweging was niettemin lastig vanwege het nieuwe metrobeveiligingssysteem. De meeste problemen hiermee zijn volgens de vervoerder inmiddels verholpen, maar het systeem blijft mogelijk nog jaren kinderziektes vertonen.

Met langere metro’s bestaat er daardoor een verhoogde kans op vertraging en uitval van ritten. “Door alle opgedane kennis en ervaring, en na een gedegen voorbereiding, vinden we het verantwoord deze stap nu te nemen”, zegt Ramon Rippens, directeur Operatie van GVB. Het vervoersbedrijf verwacht dankzij technische verbeteringen van het systeem snel in te kunnen spelen op de drukte.

‘Onvolkomenheden in de techniek’

Vorig jaar nam GVB een nieuw metrobeveiligingssysteem in gebruik omdat het oude systeem aan vervanging toe was. De invoering van het Communications Based Train Control-systeem (CBTC) van leverancier Alstom verliep niet zonder slag of stoot. De afgelopen twaalf maanden waren er geregeld vertragingen en ook lag het metroverkeer een aantal keren stil.

Volgens GVB heeft Alstom inmiddels veel problemen opgelost en is het aantal verstoringen en vertragingen de afgelopen periode afgenomen. “Maar er resteren nog onvolkomenheden in de techniek die we in de komende maanden, en mogelijk zelfs jaren, nog samen met de leverancier moeten oplossen”, meldt het bedrijf in een nieuwsbericht.

Koppelen en ontkoppelen problematisch

Zo’n hardnekkig probleem zit onder meer in het koppelen en ontkoppelen van metrostellen, wat nodig is bij het verlengen van metro’s. Om daar zo min mogelijk last van te hebben reed GVB de afgelopen maanden vooral met lange M5-metro’s en in vaste combinaties van twee metrostellen van ouder materieel.

Met het toenemende aantal reizigers bieden korte metro’s al snel te weinig ruimte. Daarom is GVB nu begonnen met het inzetten van vaste combinaties van drie metrostellen. Zo hoeft er minder vaak gekoppeld en ontkoppeld te worden, met alle risico’s van dien. Het gevolg is wel dat bij technische problemen de volledige metro uit de dienstregeling gehaald moet worden en vervangen wordt door een andere vaste combinatie. “Het kan zijn dat deze metro noodgedwongen korter is omdat er op dat moment geen langere metro’s beschikbaar zijn”, schrijft de vervoerder.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “GVB verlengt metro’s in de spits ondanks hogere kans op storingen”

asierts|22.03.22|13:27

Nog jaren kinderziektes vertonen ?!?!?! Dat zijn geen kinderziektes meer, dat is technische incompetentie, inhoudelijke desinteresse en ambtelijk/bestuurlijke luiheid.
In 1 woord: schandalig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.