European Mobility Expo 2022. Foto: Sander van Vliet
Conferentie Parijs

Slimme treinen en autonome bussen als toekomstbeeld op European Mobility Expo

Slimme treinen, waterstof, drones en autonome bussen; alles kwam voorbij op de European Mobility Exhibition in Parijs. Op de conferentie presenteren de vervoersbedrijven hun ambities voor de toekomst en proberen productiemaatschappijen hun product te verkopen. Wat zijn de grote uitdagingen van de OV-sector?

Meer dan 170 exposanten komen tijdens het grootschalige evenement voor de duurzame mobiliteitssector bij elkaar in Parijs om de 11.000 verwachte deelnemers meer te vertellen over milieu, energie en multimodaliteit. OVPro was erbij, op uitnodiging van Koninklijk Nederlands Vervoer.

Het centrale thema van de European Mobility Exhibition was natuurlijk duurzaamheid. Transdev en Keolis presenteren de ambitie voor het openbaar vervoer: het beschermen van het klimaat. Het openbaar vervoer speelt daar volgens de vervoersbedrijven een cruciale rol in. “Openbaar vervoer is een deel van de oplossing”, vertelt Marc Renouprez regionaal directeur Benelux van Keolis.

Door te focussen op elektrisch vervoer willen de vervoersbedrijven overheden ondersteunen in de energiestransitie. Ook bussen die rijden op waterstof werden gepresenteerd. Zo presenteerde Caetano, een productiebedrijf voor bussen, hun eerste stadsbus op waterstof: de H2.City Gold. “Deze bussen laden in negen minuten op en zijn dus een stuk efficiënter dan elektrische bussen met lithium batterijen.”

Toch moet er nog veel gebeuren voordat waterstof de norm wordt, stelt Nico van Paridon strateeg mobiliteit en innovatie Vervoerregio Amsterdam en op uitnodiging van KNV op de conferentie aanwezig. “Waterstof is niet de oplossing want er gaat veel energie verloren. Het is een aanvulling op groene mobiliteit”, vertelt Van Paridon.

Vertrouwen in het OV

Ook corona was een veelbesproken onderwerp op het congres in Parijs. Een woordvoerder van Transdev vertelt dat de coronatijd uitdagingen biedt. De reiziger ging weg uit het OV en komt nu langzaam terug. Ook Keolis merkt die terugval: “In Nederland is de passagiersbezetting nu 75% en dat is te laag.” Om deze reiziger zo optimaal mogelijk te dienen moet er goed geluisterd worden naar de reiziger. Zo zou het kunnen dat het traditionele spitsuur verdwijnt en dat de reiziger vaak op andere tijdstippen het openbaar vervoer pakt.

Ook noemt Keolis dat het vertrouwen terug moet in het openbaar vervoer. Door de coronacrisis hebben veel mensen een auto aangeschaft en deze reizigers moeten weer terug het openbaar vervoer in, om zo de overheid te helpen klimaatverandering te tackelen. Dat kan alleen door de passagier het vertrouwen in het OV terug te geven.

Toekomst van het OV

Voor de verre toekomst komen ook interessante verhalen langs op de conferentie in Parijs. ZF, een productiemaatschappij, wil bijvoorbeeld een in 2025 een autonome taxibus hebben rijden in Parijs. Deze bus kan zonder chauffeur zelfstandig over de weg rijden door te communiceren met de andere weggebruikers. Volgens ZF is dit de manier tegen filevorming.

Autonome taxibus ZF. Foto: Sander van Vliet
Autonome taxibus ZF. Foto: Sander van Vliet

Het openbaar vervoer bedrijf van Parijs, RATP, wil ook vooroplopen in de innovatie. Zij introduceren slimme treinen. Dat zijn treinen die de passagiers op het perron scannen en daarmee de juiste plek kiezen om te stoppen. Ook noemen zij holografische busknopjes (Holostop), zodat reizigers niet meer op een fysiek knopje hoeven te drukken. Verder investeren zij ook in drones die zij een grote rol willen laten spelen tijdens de naderende Olympische Spelen in Parijs en vertellen ze net als ZF over robottaxi’s en autonome bussen.

Ook in Nederland kunnen we veel vooruitgang verwachten. De algemene consensus van busproductiemaatschappijen was namelijk dat Nederland een gunstige afzetmarkt is voor elektrische bussen door de goede laadinfrastructuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.