Metro M5, GVB, Amsterdam, Alstom (foto: GVB Verbindt)
werkzaamheden

Metrohalte op station Amsterdam Zuid weer opgebouwd

Nederland, Amsterdam, 13 september 2012.

Eerder deze week is metrohalte op station Amsterdam Zuid weer opgebouwd. Vanwege de vernieuwing van de Minervapassage, die hoger en breder wordt, moest het metrospoor en de halte op de schop.

Inmiddels ligt het spoor weer op gelijke hoogte met het treinspoor. Aannemer Heijmans installeerde tweemaal 170 meter aan metrospoor inclusief voedingsrail, een wisselstraat en twee stootjukken. Daarnaast werd het complete seinwezen omgebouwd.

Doordat ook de perrons verlegd moesten worden, gingen tevens de twee perronconstructies op de schop. De metros vertrekken nu ongeveer 50 meter verderop. De bestaande perronconstructie van 120 meter lang werd gesloopt en twee nieuwe constructies van 140 meter lang kwamen ervoor in de plaats. Over een lengte van 90 werd een overkapping geplaatst. Tenslotte werden 35 masten voor zaken als verlichting, omroep en cameras geplaatst.

Volgens het informatiecentrum Zuidas zouden ook de buitenste twee metroperrons verhoogd moeten worden, maar daarvoor ontbrak de benodigde ruimte in de planning. Vanaf die perrons vertrekken de metrolijnen 50 (van de Isolatorweg naar Gein) en 51 (van Amsterdam Centraal naar de Isolatorweg). De werkzaamheden aan het meest zuidelijke perron gaan ergens volgend jaar van start, die aan het noordelijke perron volgen later.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Metrohalte op station Amsterdam Zuid weer opgebouwd”

Pat Rick|05.08.22|17:28

Laat A’dam zuid het OV-knooppunt van de METROpoolregio worden, met doortrekken N/Z-lijn tot Hoofddorp, metro naar Zaandam, IJmeerlijn, metro als nieuwe Blauwe tram naar Haarlem/Zandvoort (met leerpunten van HoekseLijn) en HSL-station.

Door een hoogfrequent, hoogwaardig en snel OV-netwerk obv metro, kunnen files/geluids/stikstofproblemen op de A4/A9/A10, A7/A8 en A1/A6 worden aangepakt (ook schone luchtakkoord). Kijk hoe steden als Vancouver en Stockholm dit doen (zelfde aantal inwoners als MRA)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.