RET tevreden

Nieuwe brug over de Maas noodzakelijk voor Rotterdams OV-netwerk

Erasmusbrug in Rotterdam een van de OV-knelpunten.Foto: Pixabay.

Het openbaar vervoer in Rotterdam slibt dicht. Uit een MIRT-onderzoek blijkt dat er zonder ingrijpen al voor 2030 grote knelpunten bij de tramlijnen op de Erasmusbrug en in de binnenstad ontstaan. Ook de bezetting in de metrolijnen ligt boven de maximale capaciteit. Met de enorme woningbouwambities in Rotterdam komen daar nog meer reizigers bij. Een nieuwe, snelle en hoogwaardige OV-verbinding is noodzakelijk. En die komt er met de nieuwe brug die de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar moet verbinden.

De nieuwe brug is nodig voor de ambitieuze woningbouwplannen van Rotterdam. In de zone tussen Prins Alexander en Zuidplein liggen plannen voor 25.000 tot 30.000 woningen. De nieuwe brug verbindt Kralingen met Feijenoord en IJselmonde.

Deze nieuwe hoogwaardige OV-verbinding is precies wat in het MIRT onderzoek bekeken wordt. Verschillende opties komen voorbij: een metroverbinding onder de Maas door of verschillende bruggen over de Maas met een hoogwaardige tramverbinding. Het plan om een metrotunnel te graven onder de Maas is definitief afgeschoten door het college van burgermeesters en wethouder, tot teleurstelling van de Rotterdamse gemeenteraad.

Een metro kan namelijk in principe meer passagiers vervoeren en is sneller dan een tram. “Laat het duidelijk zijn: D66 is tegen een oeververbinding met auto’s en voor een tunnel voor metro en fiets”, stelt de partij. Ook Leefbaar Rotterdam wil een tunnel. “Een brug zal er vast hartstikke mooi uitzien, maar wat is nou belangrijker voor de stad: mooie foto’s of een prettige woonomgeving voor onze Rotterdammers?” Ook in het pas opgestelde coalitieakkoord staat een voorkeur voor een metroverbinding opgeschreven.

Voor een tunnel is alleen geen geld, zo stelt het Rotterdamse college van burgermeesters en wethouders. Een tunnel met een metroverbinding en daarnaast nog een fietserstunnel gaat meer dan drie miljard euro kosten. Wethouder Vincent Karremans hoopte op een subsidie uit het mobiliteitsfonds van de overheid, maar daarvoor zijn veel meer aanvragen gedaan.

Het MIRT-onderzoek stelt dat een brug 1 miljard euro gaat kosten. Daarbij is gerekend met een hoge brug, als uitgegaan wordt van een lage brug liggen de kosten nog 150 tot 200 miljoen lager.

Tramverbinding

Met de tramverbinding over de nieuwe brug worden 18.000 tot 20.000 instappers per etmaal verwacht. Een standaard tramvoertuig met een lengte van dertig meter is genoeg om die vraag aan te kunnen. Het aantal reizigers kan hoger komen te liggen door de plannen om de snelheid van het verkeer te verlagen tot 30 kilometer per uur, de extra verstedelijking of het verkeerscirculatieplan. Een uitbreiding van de tram door meerdere trams aan elkaar te koppelen behoort dan tot de mogelijkheden.

Een metroverbinding leidt volgens het MIRT onderzoek tot overcapaciteit. Met een ongekoppeld voertuig van dertig meter is de metro in de spits maar voor dertig procent gevuld.

De Rotterdamse stadsvervoerder RET had in eerste instantie de voorkeur voor een tunnel, maar laat weten tevreden te zijn met de plannen voor de brug. “Je kan heel erg lang blijven mopperen dat je niet je ideale variant krijgt, maar de wethouder heeft ook een politieke realiteit. Daar moeten wij het gewoon mee doen”, zegt woordvoerder Rolf Harbers

“Wij hebben samen met de gemeente meegedaan aan het onderzoek naar de varianten en denken mee over de inpassing, haltering en het type voertuig dat gaat rijden. Onze inzet daarbij is een lijn met een goede capaciteit zodat het echt een mooie dikke OV-ader kan worden. Wij verwachten dat daar behoefte aan is.” Wat voor soort tram over de brug gaat rijden is volgens Harbers nog niet duidelijk. “Dat hoeven niet perse de tramvoertuigen van nu te zijn, dat kunnen ook meer metro-achtige voertuigen zijn met meer capaciteit.”

De plannen voor de brug die nu op tafel liggen moeten nu eerst naar de gemeenteraad. Hierna krijgt de wethouder het mandaat om met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie en de Metropoolregio Den Haag en Rotterdam het definitieve besluit te nemen. De aanleg van de brug kan op zijn vroegst in 2030 beginnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

1 reactie op “Nieuwe brug over de Maas noodzakelijk voor Rotterdams OV-netwerk”

Justin Somohardjo|02.10.22|17:29

Had gewoon een tunnel moeten worden voor langzaam verkeer en een metroverbinding. Later had er eventueel een beperkte auto weg 2×1 rijbaan kunnen komen. Nu gaan ze een brug voor langzaam verkeer, de auto en tramlijn aanleggen waar niemand voor heeft gevraagd. De tram heeft een beperkte capaciteit waar je na 5 jaar alweer een investering moet in doen. Terwijl deze voorgestelde metrolijn tenminste tot aan 2050 de reizigers kan opvangen en op den duur kan worden uitgebouwd. Een gemiste kans…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.