Financiële injectie

Overheid wijst miljarden toe aan verdere verbetering OV en infrastructuur

Ede-Wageningen
Spoorbouw rondom station Ede-Wageningen. Fantaglobe11 / Wikimedia Commons

Kabinet Rutte IV steekt de komende jaren 7,5 miljard euro in de infrastructuur. De helft van die investering wordt gereserveerd voor onder andere nieuwe spoorlijnen, het optimaliseren van bestaande verbindingen en het stroomlijnen van aanverwant (openbaar) vervoer. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

4 reacties op “Overheid wijst miljarden toe aan verdere verbetering OV en infrastructuur”

Justin Somohardjo|29.11.22|18:55

In Rotterdam is het laatste wat je wel wil extra wegverkeer. Nu ga je al die automobilisten de optie bieden een sluiproute te nemen en Zuidoost laten stikken in het verkeer. En die tramlijn lost het stedelijke probleem niet op. En daarbij komt ook nog eens dat een deel van de Esch polder wordt afgegraven om de brug in te passen en scheepvaart niet te belemmeren. Rotterdam gaat spijt krijgen van deze beslissing. Ze hadden een grotere visie moeten hebben voor woningbouw.

Justin Somohardjo|29.11.22|18:48

Zoveel geld wat ze aan Amsterdam hebben gegeven hadden ze ook best in Rotterdam mogen steken. Daar is ook broodnodige uitbreiding van het metronetwerk nodig zoals de lijn Kralingse zoom – Zuidplein die uitgebreid kan worden tot ringlijn in de toekomst. Nu zitten we straks opgezadeld met een brug die chaos in het verkeer gaat veroorzaken, want laten we eerlijk zijn het enige wat je hiermee oplost is een rijksprobleem. Daar heeft Rotterdam niks aan. En een matige tramlijn er nog bij.

Pat Rick|15.11.22|11:26

In 2037 zou er een uitgebouwd metronetwerk moeten zijn, met lijnen naar Zaanstad (via eigen station Havenstad en bewoners niet laten lopen naar metrostation Isolatorweg), Zandvoort (met opvolger van de Blauwe Tram via Haarlem en de lessen van de Hoekselijn) en Almere (IJmeerlijn; de Floriade zou niet zo’n fiasco zijn geworden als men die al had gehad. Almere moet zijn rol spelen als voorstad van A’dam en dus streven naar aansluiting op metronetwerk).

Pat Rick|15.11.22|11:25

Goed nieuws! Nu moet men kijken hoe men de realisatie kan versnellen om ruim voor 2030 klaar te zijn. Ieder jaar dat het eerder klaar is geeft ruimte op het spoor, betere verbindingen, minder verkeershinder, ondersteunt schone luchtakkoord.

Procedures inkorten of parallel doen en niet oeverloos vergaderen. Focus moet zijn op bouw. Men zou nu al kunnen beginnen met de bouw van de aangepaste software (want dat is altijd complexer dan gedacht en moet goed getest worden).