Vernieuwing

Zó staat het ervoor met aanleg IJtram en nieuwe M7-metro’s in Amsterdam

Eerste nieuwe metro M7 van GVB. Foto: GVB/Grace Duchène

De aanleg van de IJtram is sinds begin van deze maand in volle gang. Er gebeurt echter nog veel meer op het Amsterdamse spoor. Zo neemt het GVB sinds februari gefaseerd de nieuwe M7-metrovoertuigen in bedrijf. Hoe staat het er voor met de werkzaamheden aan het tramnetwerk en of de M7-metro’s?

Edgar van de Pas, woordvoerder van het GVB, laat weten dat de aanleg van de IJtram “volgens planning” verloopt. Met de aanleg van de IJtram, een uitbreiding van de Amsterdamse tram naar de stadseilanden op IJburg, is op donderdag 4 mei van start gegaan. Drie weken na de start van de werkzaamheden laat Van de Pas weten dat de fundering – ofwel het betonnen onderbed – onder de trambaan in aanleg is verankerd in de Amsterdamse klei.

220 meter dubbelspoor

Dinsdag 23 mei is begonnen met het aanbrengen van circa 220 meter dubbelspoor op Centrumeiland, een van de zes stadseilanden op IJburg. “Het gaat om het stuk tussen twee nieuwe nog te bouwen bruggen”, verduidelijkt Van de Pas. Michael Otto, Manager Projectbureau bij het GVB, voegt daar op LinkedIn aan toe: “Door de huidige IJtram te verlengen zorgen we ervoor dat de nieuwe Oostflank van Amsterdam bereikbaar blijft met hoogwaardig openbaar vervoer.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Merijn van Merrienboer/Spoorpro