Virgil - nieuwe bedrijfswagen 2
Thales optimaliseert service naar de klant

‘De werkbus van monteur wordt ’s nachts aan huis bevoorraad’

Foto: Monteur van Thales bij z'n bedrijfswagen. Foto ter illustratie. Thales

Willem Knol is Director Customer Service & Supply Chain bij Thales. Onder zijn leiding wordt de  dienstverlenende tak van het bedrijf geoptimaliseerd. “De bussen van onze monteurs worden ’s nachts bevoorraad en onze monteurs zijn bijna allemaal multi-skilled opgeleid.”  

Thales levert technologie voor het openbaar vervoer. Eén bedrijfsonderdeel levert en onderhoudt is de
serviceprovider voor betaalautomaten en toegangspoorten en incheckpalen voor in het openbaar vervoer. Ze zorgen dat reizigers zonder problemen kunnen in- en uitchecken bij stations en haltes door het hele land.De oplossingen zijn erop gericht om een zo hoog mogelijke beschikbaarheid te realiseren voor de reizigers. Als er toch een storing is, zorgt Thales ervoor dat storingen snel worden opgelost en apparaten efficiënt worden onderhouden.

24 uur per dag 7 dagen per week bemannen minimaal twee medewerkers van Thales het network operation centre in Huizen. “In deze ruimte krijgen we real-time data binnen van bijvoorbeeld het metronetwerk in Rotterdam. Zo kunnen we precies zien op welk station een storing is bij de in- en uitcheckpoorten of de betaalautomaten”, aldus Knol. “Ook kunnen we uit de data opmaken of we de technische storing op afstand kunnen verhelpen of dat er iemand op af moet”, vervolgt hij.

Tekst gaat verder onder foto

Willem Knol Thales
Foto:Willem Knol, Director Customer Service & Supply Chain bij Thales

Rijdend mini-magazijn

Het bedrijf beschikt over een uitgebreid netwerk van monteurs die door het hele land reizen om storingen te op te lossen. “In totaal hebben we ongeveer zestig monteurs. Een deel van hen is actief in onze werkplaats in Huizen en de rest rijdt door het land voor reparaties”, zegt Willem Knol. Deze monteurs werken vanuit huis en hebben hun servicevoertuigen als mini-magazijnen ingericht. “Elke nacht worden deze voertuigen bevoorraad met de meest voorkomende vervangingscomponenten, zodat de monteurs de volgende dag weer de basisvoorraad hebben om met minimale voorraden aan de slag te kunnen”, aldus Knol.

Blauwe doos

Deze aanpak van Thales vraagt om een goed gecoördineerde aanpak. De logistieke operatie is strak georganiseerd, zegt Knol. “Iedere dag haalt onze logistiek partner SLS de ‘blauwe dozen’ op om deze in de avond en nacht bij monteurs in de busjes te plaatsen.” De blauwe dozen zijn de minimagazijnen van de monteur. Iedere monteur krijgt er eentje mee. “In die doos zit de voorraad die de monteur de volgende dag nodig heeft en wat extra onderdelen. Dan moet je denken aan componenten uit betaalautomaten of in- en uitcheckpoortjes die relatief vaak gemaakt of vervangen moeten worden”, aldus Knol. Thales beschikt over drie magazijnen in Amsterdam, Ridderkerk en bij de werkplaats in Huizen.

Thales heeft ook geïnvesteerd in geavanceerde technologieën, zoals QR-codes op alle componenten en
mobiele applicaties. “Zo kunnen we het werk van de monteurs en de logistieke organisatie stroomlijnen. Monteurs scannen codes op de componenten en houden hun werkvoorraad up-to-date via een mobiele app. Hierdoor kunnen ze snel en nauwkeurig zien welke componenten ze nodig hebben voor een specifieke klus of ervoor zorgen dat de basisvoorraad weer is aangevuld”, zegt Knol.

Multimodaal

Het bedrijf werkt voor verschillende klanten, waaronder de NS, GVB, RET, Arriva en andere vervoerders. Om efficiënt te kunnen werken, heeft Thales de monteurs multimodaal opgeleid. “We willen dat onze monteurs zo veel mogelijk kennis in huis hebben, want zo kunnen ze meerdere klanten te bedienen. Hierdoor kunnen ze flexibel reageren op storingen en onderhoudsverzoeken in verschillende regio’s”, zegt de director Customer Service & Supply Chain. Voorheen werkte monteurs bij Thales voor één specifieke klant.

Nieuwe manieren van werken binnen Customer Service & Supply Chain zorgen voor de hoogst mogelijke beschikbaarheid van de inchecksystemen, snellere reactietijden, een hoge first-time-right en uiteindelijk meer tevreden klanten en reizigers. In de video is te zien hoe de digitale transformatie van de service-organisatie werkt in de praktijk. Thales onderhoudt meer dan 10.000 toeganspoortjes en incheckpalen, maar ook de assenteller in het spoor.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , , ,

Thales

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘De werkbus van monteur wordt ’s nachts aan huis bevoorraad’ | OVPro.nl
Virgil - nieuwe bedrijfswagen 2
Thales optimaliseert service naar de klant

‘De werkbus van monteur wordt ’s nachts aan huis bevoorraad’

Foto: Monteur van Thales bij z'n bedrijfswagen. Foto ter illustratie. Thales

Willem Knol is Director Customer Service & Supply Chain bij Thales. Onder zijn leiding wordt de  dienstverlenende tak van het bedrijf geoptimaliseerd. “De bussen van onze monteurs worden ’s nachts bevoorraad en onze monteurs zijn bijna allemaal multi-skilled opgeleid.”  

Thales levert technologie voor het openbaar vervoer. Eén bedrijfsonderdeel levert en onderhoudt is de
serviceprovider voor betaalautomaten en toegangspoorten en incheckpalen voor in het openbaar vervoer. Ze zorgen dat reizigers zonder problemen kunnen in- en uitchecken bij stations en haltes door het hele land.De oplossingen zijn erop gericht om een zo hoog mogelijke beschikbaarheid te realiseren voor de reizigers. Als er toch een storing is, zorgt Thales ervoor dat storingen snel worden opgelost en apparaten efficiënt worden onderhouden.

24 uur per dag 7 dagen per week bemannen minimaal twee medewerkers van Thales het network operation centre in Huizen. “In deze ruimte krijgen we real-time data binnen van bijvoorbeeld het metronetwerk in Rotterdam. Zo kunnen we precies zien op welk station een storing is bij de in- en uitcheckpoorten of de betaalautomaten”, aldus Knol. “Ook kunnen we uit de data opmaken of we de technische storing op afstand kunnen verhelpen of dat er iemand op af moet”, vervolgt hij.

Tekst gaat verder onder foto

Willem Knol Thales
Foto:Willem Knol, Director Customer Service & Supply Chain bij Thales

Rijdend mini-magazijn

Het bedrijf beschikt over een uitgebreid netwerk van monteurs die door het hele land reizen om storingen te op te lossen. “In totaal hebben we ongeveer zestig monteurs. Een deel van hen is actief in onze werkplaats in Huizen en de rest rijdt door het land voor reparaties”, zegt Willem Knol. Deze monteurs werken vanuit huis en hebben hun servicevoertuigen als mini-magazijnen ingericht. “Elke nacht worden deze voertuigen bevoorraad met de meest voorkomende vervangingscomponenten, zodat de monteurs de volgende dag weer de basisvoorraad hebben om met minimale voorraden aan de slag te kunnen”, aldus Knol.

Blauwe doos

Deze aanpak van Thales vraagt om een goed gecoördineerde aanpak. De logistieke operatie is strak georganiseerd, zegt Knol. “Iedere dag haalt onze logistiek partner SLS de ‘blauwe dozen’ op om deze in de avond en nacht bij monteurs in de busjes te plaatsen.” De blauwe dozen zijn de minimagazijnen van de monteur. Iedere monteur krijgt er eentje mee. “In die doos zit de voorraad die de monteur de volgende dag nodig heeft en wat extra onderdelen. Dan moet je denken aan componenten uit betaalautomaten of in- en uitcheckpoortjes die relatief vaak gemaakt of vervangen moeten worden”, aldus Knol. Thales beschikt over drie magazijnen in Amsterdam, Ridderkerk en bij de werkplaats in Huizen.

Thales heeft ook geïnvesteerd in geavanceerde technologieën, zoals QR-codes op alle componenten en
mobiele applicaties. “Zo kunnen we het werk van de monteurs en de logistieke organisatie stroomlijnen. Monteurs scannen codes op de componenten en houden hun werkvoorraad up-to-date via een mobiele app. Hierdoor kunnen ze snel en nauwkeurig zien welke componenten ze nodig hebben voor een specifieke klus of ervoor zorgen dat de basisvoorraad weer is aangevuld”, zegt Knol.

Multimodaal

Het bedrijf werkt voor verschillende klanten, waaronder de NS, GVB, RET, Arriva en andere vervoerders. Om efficiënt te kunnen werken, heeft Thales de monteurs multimodaal opgeleid. “We willen dat onze monteurs zo veel mogelijk kennis in huis hebben, want zo kunnen ze meerdere klanten te bedienen. Hierdoor kunnen ze flexibel reageren op storingen en onderhoudsverzoeken in verschillende regio’s”, zegt de director Customer Service & Supply Chain. Voorheen werkte monteurs bij Thales voor één specifieke klant.

Nieuwe manieren van werken binnen Customer Service & Supply Chain zorgen voor de hoogst mogelijke beschikbaarheid van de inchecksystemen, snellere reactietijden, een hoge first-time-right en uiteindelijk meer tevreden klanten en reizigers. In de video is te zien hoe de digitale transformatie van de service-organisatie werkt in de praktijk. Thales onderhoudt meer dan 10.000 toeganspoortjes en incheckpalen, maar ook de assenteller in het spoor.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , , ,

Thales

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.