Opinie

Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’

Connexxion
Foto: aangeleverd door Minke Jansma

Met de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi zijn er afspraken gemaakt met betrekking tot de verloonde tijd. Dit veroorzaakt veel ophef in de branche, omdat werkgevers hier naar hun eigen belang invulling aan geven. De al schaarse chauffeurs worden hierbij benadeeld. Dit kan ook anders, vindt HR-manager bij Connexxion Taxi Services Minke Jansma. In een blog vertelt ze hoe zij hier als bedrijf mee omgaan.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’”

marco bauwens|16.04.22|19:47

Ik vind het beter zo, ik hoef tenminste niet meer 10 uur stand-by te staan en maar 6 uur Betaald te krijgen, omdat ik in de 10 uur maar 6 uur in de auto heb gezeten! Dus geen vervelende uitgerekte dienste meer, ik moet toch minimaal 32 uur Betaald krijgen!

Marit van Santen|14.04.22|12:42

Met als gevolg dat wij veel bestelritten noodzakelijkerwijs moeten laten lopen. Nadelig voor mijn werkgever, want minder omzet, nadelig voor mij, want minder uren, dus minder inkomen en nadelig voor de klant, want het is een drama om aan een taxi te komen op de bedrijfsmatig ongelukkige tijden van de dag (in ons geval tussen 9 en 13).

(Foutje in eerdere bericht: waar ik 5 blokken heb staan, moet natuurlijk 4 blokken zijn. Ik werk minder dan 28 uur).

Marit van Santen|14.04.22|12:40

De nieuwe CAO zorgt ervoor dat ik als chauffeur niet volledig inzetbaar ben, want het aanbod is nog zo laag dat dit niet te combineren valt met bestaande blokken. Per rit een nieuw blok kan ook niet, want zeker nu het vaarseizoen (Friesland) begint, neemt het aanbod geleidelijk aan wel toe, maar is dermate wisselvallig dat dit onmogelijk in 5 blokken in te delen is. Voor een maxflex dienst is echter veel te weinig aanbod. (Wordt vervolgd)

richard Jaasma|07.04.22|17:11

stellen dit komt ook in de omzet niet ten goede .door nu te zeggen van we ”moeten” het er maar mee doen is bij mij te kort door de bocht!! , we hebben ook nog met andere regelgeving te maken namelijk rij en rusttijden die verplicht ons na 5.5 uur 3 kwartier rust te nemen of elke keer een 15 min te nemen .als het aan mij ligt mag de verloonde tijd uit de CAO geschrapt worden dit komt mij en mijn bedrijf & chauffeurs niet ten goede!

Taxi Richard Sneek

richard Jaasma|07.04.22|17:03

hallo Allemaal,
Toch zijn er ook nog kleine taxibedrijven met personeel die hier moeite mee hebben de verloonde tijd zorg en taxivervoer we moeten maar zien of we het hoofd boven water kunnen houden
zij moeten het hebben van de” straattaxi ”vooraf dus niet te voorspellen of er werk is of komt ,dus ook moeilijk in te plannen . de vrijdag en zaterdagavonden zijn soms geen probleem maar de door de weekse dagen flexibiliteit en kwaliteit is dan ver te zoeken en men moet de klanten teleur

Richard te Brinke|07.04.22|11:23

Bij mijn werkgever doen ze ook niet aan deze flauwekul. We krijgen gewoon de diensten betaald die geregistreerd worden door de BCT. Onderbrekingen naast de pauze worden niet ingehouden. Zo hoort het ook!

Elly Schilder|07.04.22|10:53

Met een MF dienst van 9 uur met een daadwerkelijke genoten pauze van 3 uur (geen werkaanbod) is de regeling zoals gesteld door Connexxion niet in het voordeel van de werknemer maar in het voordeel van de werkgever. Pauze volgens CAO is dan 1,125 uur. Volgens Connexxion 3 uur. Indien er geen werkaanbod is dan is dit het risico van de werkgever en niet van de werknemer.
Met de nieuwe CAO verlies je soms wat maar win je ook soms wat.

Rob Taxichauffeur