OV Loket: reizigers minder snel beboeten bij incheck-problemen

OV-bedrijven moeten minder hard optreden tegen reizigers die problemen ondervinden bij het inchecken. Hiervoor pleit het OV Loket. Reizigers die vergeten in- of uit te checken of bij een verkeerde vervoerder inchecken, krijgen in veel gevallen een boete, terwijl ze wel voor de reis betalen. 

In de kwartaalrapportage over het derde kwartaal van 2015 beschrijft het OV Loket dat reizigers regelmatig gestraft worden nadat ze niet in kunnen checken of vergeten uit te checken. Volgens het OV Loket worden goedwillende reizigers die geconfronteerd worden met incheckproblemen als ‘zwartrijders’ behandeld.

Abonneehouders

Het OV Loket zegt de laatste paar maanden veel klachten te hebben binnengekregen over het boetebeleid van de OV-bedrijven. Zowel abonnementhouders als initiële reizigers ondervinden last van dit strenge beleid. Wanneer abonnementhouders niet kunnen inchecken of vergeten uit te checken, krijgen ze een boete opgelegd. Maar de abonnementhouders betalen wel voor de reis.

Daarnaast worden ook reizigers die slechts sporadisch gebruik maken van het OV onterecht beboet, vindt het OV Loket. Dit gebeurt vooral wanneer zij een kaartje kopen bij de automaat of in de winkel tijdens een kortingsactie. “Het is voor deze reizigers niet altijd duidelijk dat ze naast het kopen van een kaartje ook nog moeten inchecken”, aldus een woordvoerder van het OV Loket.

Onredelijk

Bovendien weten reizigers ook niet altijd bij welke paal ze moeten inchecken. Op stations waar meerdere vervoerders rijden, kunnen reizigers zich vergissen en per ongeluk inchecken bij de OV-chippaal van de verkeerde vervoerder.

Het OV Loket hoopt dat de vervoerders hun boetebeleid gaan wijzigen, zodat reizigers die een fout maken bij het in- of uitchecken, minder zwaar gestraft worden. Deze reizigers hebben er namelijk geen baat bij om niet in te checken. “Zeker als de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding.”

OV Loket

Het OV Loket vraagt in de rapportage aan alle OV-bedrijven om in het Nationaal Openbaar Vervoerberaad een uniforme lijn te bedenken en aan te houden. Zo is er meer duidelijkheid voor de reizigers en het OV Loket verwacht dat een dergelijke regeling het draagvlak van de OV-chipkaart ten goede komt.

Het Ov Loket is een onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer. Deze ombudsman behandelt klachten van reizigers die er niet uitkomen met vervoerders.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.