ov-chipkaart, inchecken

Petitie van consumentenorganisaties tegen hoge kosten OV-chipkaart

Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond zijn een petitie gestart om de kosten voor de OV-chipkaart naar beneden te brengen. De OV-chipkaart heeft namelijk drie flinke kostenposten. Reizigers moeten 7,50 neertellen voor een nieuwe kaart als de oude verlopen is en ook kost het reizigers 2,50 euro om het geld van de OV-chipkaart te laten terugstorten op de rekening. Bovendien moet een reiziger bij verlies, diefstal of een defecte kaart zelf 11 euro betalen voor een nieuwe kaart. 

Uit een vergelijkend onderzoek tussen verschillende OV-chipkaarten in Europese landen, bleek dat de Nederlandse OV-chipkaart een van de duurste in Europa is. OV-chipkaarten in andere Europese steden hadden deze kostenposten namelijk niet. Het terugvragen van geld was gewoonlijk gratis, de chipkaarten waren meestal langer of zelfs onbeperkt geldig en het aanvragen van een nieuwe kaart kostte ook geen geld of was minder duur.

Hoge kosten reiziger

De Consumentenbond en Rover spraken op basis van dit onderzoek enkele wensen uit over de kostenposten van de chipkaart. Ze willen dat de OV-chipkaart gratis wordt vervangen aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Reizigers moeten daarnaast kosteloos hun saldo kunnen terugkrijgen bij de balie. De Consumentenbond vindt het belachelijk dat de reiziger hiervoor moet betalen. “Dit geld is gewoon van de reiziger”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. Reizigers met een abonnement krijgen het geld overigens automatisch teruggestort.

Naast de hoge kosten, bleek ook het gemak voor de reizigers lager te zijn in Nederland dan in andere Europese steden. In de meeste andere landen kunnen reizigers gemakkelijk geld terugvragen aan een balie en hier ook gevonden OV-chipkaarten inleveren. In Nederland moet hiervoor worden betaald en gevonden kaarten moeten worden opgestuurd. De persoon die de kaart vindt, moet hiervoor zelf een postzegel aanleveren. Rover en de Consumentenbond onderzochten onder meer de OV-chipkaart in België, Londen, Lissabon, Parijs en Porto.

Klachten OV-chipkaart

Reizigersvereniging Rover is van mening dat er een behoorlijk bedrag wordt ‘weggegooid’, omdat reizigers het geld op verlopen OV-chipkaarten niet terugvragen. “Er zijn miljoenen kaarten in omloop”, aldus Rover-directeur Ineke van der Werf. “Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders en TLS. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden.”

Dit jaar vroeg Rover aan alle reizigers die ervoor kozen om het rest-bedrag op de OV-chipkaart niet terug te vragen, om deze kaart op te sturen naar Rover. Reizigers kunnen besluiten om het geld niet terug te vragen vanwege privacyredenen of omdat ze het teveel gedoe vinden. Ruim 50 personen gaven gehoor aan die oproep en er bleek gemiddeld nog ruim 8 euro op deze kaarten te staan.

Verlopen kaarten

De OV-chipkaart werd in 2010 op grote schaal in heel Nederland ingevoerd. De kaarten die meteen werden gekocht, zijn nu vijf jaar oud en dus verlopen. Dit leidde de laatste tijd tot veel klachten over de verlopen kaarten bij de consumentenorganisaties. Om die reden besloten de consumentenorganisaties de Nederlandse OV-chipkaart te vergelijken met chipkaarten in verschillende andere Europese landen en steden.

De consumentenorganisaties roepen reizigers op een steunbetuiging aan de actie achter te laten op de site van de Consumentenbond. Die petitie wordt aangeboden aan de vervoerders en TLS.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Petitie van consumentenorganisaties tegen hoge kosten OV-chipkaart”

Tsipora Pereira|01.12.15|12:17

Natuurlijk is in Nederland alles wat de OV-klok slaat duurder dan elders. Dat komt doordat Nederland een land zonder afstanden is. De enige afstand waar geld uit valt te slaan is het traject naar de kassa. Wij staan niet voor niets bekend als een volk van kruideniertjes en gruttersgeesten.

Marty Backer|02.12.15|14:34

Nu het is altijd al diefstal geweest,in opdracht van de overheid. Want voor de strippen kaart hoefde je echt niets te betalen als je die ophaalde, alleen de kosten voor vervoer.Dus dit is pure DIEFSTAL.

Jaap Duppen|11.12.15|16:20

Ja daar ben ik het volledig mee eens. Ik snap trouwens niet dat de ex- directeur van het GVB – Amsterdam als huidige directeur van Trans-Link nog steeds dergelijke onrechtvaardigheden als de hoge kosten voor de OV-chipkaart al niet eerder ongedaan heeft gemaakt. Of is hij bang voor zijn vorstelijke salaris?

Jaap Duppen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.